TV BERNAMA 502

on Friday, June 26

26 Jun 2009 - INSYAALLAH penulis akan membincangkan topik Perpaduan di TV BERNAMA 502 Malam ini. ( 10.00 - 11.00 Malam ). Terimakasih di atas sokongan, pandangan membina dan kritikan membina.

7 Komen:

En.Jamal said...

tahniah saudara.. saya mendgr pendapat saudara dari mula hingga kesimpulan. ternyata pendapat saudara amat bernas! teruskan usaha saudara..

alamat blog rupanya jentayuabaka.com

bernama xsalah letak .my.. lama sya mencarinya.

zulaikha said...

salam.
saya teringat kata saudara tadi ketika bersiaran di BERNAMA, ketika saudara memberi komentar dari pemanggil TN. HJ. HAMZAH dari KK, SABAH dimana 'kita perlu sabar kerana menanti kemajuan di Sabah memakan masa' (sy rasa lebih kurang bergini bunyinya).
baiklah, berapa lama lagi patut RAKYAT SABAH menunggu kerana jika di bilang tahun ni sudah masuk 46TAHUN (SABAH memasuki MSIA pd thn 1963) rakyat Sabah menderita.
kemana perginya BANTUAN KEWANAGN yang patut disalurkan oleh YAYASAN SABAH kepada pelajar2 SABAH yang layak? yang saya lihat selama 46 TAHUN dipimpin oleh PARTI PERIKATAN dan BARISAN NASIONAL (bermula pd tahun 1976) telah tidak membawa sebarang perubahan.
Amat kelakar apabila saya PEMIMPIN yang mereka sendiri pilih yang menghancurkan IMPIAN RAKYAT SABAH. jika saya tanya kenapa masih memilih BN(ketika saya berjalan di sebuah kampung usang di SANDAKAN, dan sebelahnya adalah rumah KM MUSA AMAN,hanya rumahnya sahaja yang GAH disitu) mereka menjawap BN menyediakan segalanya. btidakkah mereka tahu bahawa mana-mana PARTI yang akan memerintah dan memegang tampuk kepimpinan dan adalah menjadi tanggungjawb mereka untuk memenuhi semua perkara asasi ini? kesian pada mereka kerana mereka masih lagi mengharap BN walaupun depan selama berpuluh2 tahun untuk membangunkan tempat mereka).
Malahan yang sy lihat bukannya RAKYAT SABAH semakin maju, tetapi YB(yang berbohong) ini tadi semakin bertambahnya kereta mewah mereka, yang miskin tetap miskin. pelajar2 bumiputra meminjam PTPTN untuk menyambung pelajaran tetapi si kaya ini tadi dengan mudah menghantar anak mereka kemana sj dengan mudah ke MELBOURNE contohnya (kini anaknya menghidapi H1N1).
saya tidak suka menulis berkaitan dengan perkauman kerana negara ini berbilang bangsa dan semua kaum perlu di beri HAK mereka dan memberi hak ini bukan bermaksud (sama rata).
Dalam bercakap soal politik, perlu kita kaitkan dengan agama. Jika kita fikir satu hari negara kita dipimpin oleh seornag yang berbangsa CINA (tetapi ISLAM dan memahi isi kandungan al-Quran) maka wajarlah dia memimpin negara kerana asas ISLAM ini tadi diletakkan pada tempatnya maka perkauman tidak wujud lagi. Selagi PERKAUMAN dibangkitkan,semua bangsa boleh jadi porak peranda kerana saling merebut hak mereka yang sering MEDIA MASSA(MILIK BN SEPENUHNYA) hebohkan.
BN seolah mereka VIRUS dan mereka ingin jadi penawar kepada VIRUS berkenaan.

Jika disentuh soal HUDUD, kenapa RAKYAT ditakut2kan soal HUDUD? sehingga bangsa CINA (terutama dari MCA) mengecam HUDUD ini tadi. Jika HUDUD di laksanakan, kita bukan mengganggu hak bangsa CINA, INDIA dan sebagainya, tetapi semua pihak seharusnya perlu memahapkan konsep HUDUD(HAD) ini tadi sebelum mengecam HUDUD tersebut.
Bagi saya, di ambil contoh MADINAH (negara maju di zaman NABI SAW) apabila dilaksanakan HUDUD ini tadi, kadar jenayah amat la sedikit sehingga kadang2 sepanjang satu tahun tidak ada langsung jenayah dilakukan. Tidakkah kita risau apa akan jadi pada anak bangsa kita sekarang (terutama di SABAH) dan KUALA LUMPUR kini dipenuhi PENDATANG ASING.
malahan segala yang ada di negara kita NAIK MELAMBUNG. Harga yang perlu dibayar untuk menaiki kenderaan awam dari satu tempat ke satu tempat amat mahal. inikah yang BN berikan kepada rakyat selama 50tahun(lebih dari itu) memerintah MALAYSIA?

zulaikha said...

maaf terlalu banyak 'error' dalam komentar saya di atas.

coolooc said...

If malays are so unhappy in this land, they are free to go back to Indonesia, nobody stop them.

They are laughed at by everyone in this world for being lazy, stupid, useless morons.

If we want a good country – we must destroy the Umno party first.

Beyondsay said...

Bantuan kerajaan sememangnya perlu. walaupun bgitu kenapa kita sbg org melayu perlu bergantung seratus peratus kepada kerajaan untuk terus maju.. 9/10 pintu rezeki datangnya dari bisnes. Tu salah satu alternatif untuk maju. Sabah negeri yang besar. Saiznya lebih kurang semenanjung Malaysia. Begitu juga sarawak.
Pembangunan yg anda lihat di semenanjung bukanlah usaha kerajaan sepenuhnya. Ia juga hasil kemasukan pelabur asing, pemaju-pemaju yg turut melabur dll.
Ingatlah wahai sabahan, negeri kita hanyalah negeri pertanian bukannya perindustrian seperti di semenanjung.

Ya 46 thn sbh masuk Malaysia.. Tapi jika sbh tidak masuk Malaysia pun, u rasa pemimpin2 sbh yang ada akan membela nasib setiap rakyat walaupun yang jauh d pedalaman?
DI MANA-MANA AHLI POLITIK DI SELURUH DUNIA MEMPUNYAI KECENDERUNGAN YG SAMA. Tidak perlu katakan, rakyat pun tahu

itu pendapat saya. Terima kasih

PAKATANKUASA said...

saya pun orang Sabah jugak...dimana yang dikatakan rakyat Sabah menderita tu? isu apa? seperti yang si hamzah katakan semalam, tanah rakyat dirampas itu adalah tuduhan atau fitnah paling liar ditujukan pada BN..bukan rampas tanah sebab itu memang tanah kerajaan yang diambil semula untuk dibangunkan..banyak kawasan tanah lot di Sabah kerajaan negeri pinjamkan sememntara kepada rakyat untuk penempatan dan akan diambil semula untuk dibangunkan dan rakyat pun suda dimaklumkan hal ini...pembangunan di Sabah dan Semenanjung bukannya berat sebelah, Sabah ni kawasannya luas dan proses pembangunan masi berjalan. Ambik negeri Semenanjung paling luas iaitu Pahang pembangunan pun rasanya seperti di Sabah juga. tuduhan rakyat menderita ni terlalu spesifik yg mungkin ambil contoh beberapa rakyat tempatan saja tapi cuba tengok berapa ramai yang suda berjaya termasuk penulis jentayu ni malahan pendatang yang datang ke Sabah pun bole berjaya. Kata kuncinya disini ialah Usaha sebenarnya..walau banyak manapun kerajaan bermati2an untuk membantu rakyat tapi rakyat sendiri yang malas selagi itulah masi hidup di pinggir laut walhal di daratan kalau kita berusaha bole berjaya lebih baik lagi..takkan pemimpin kita nak bagi duit free2 jer tapi malas nak bekerja.pendatang indon pun bole kaya dengan berniaga tapi org tempatan kita terus miskin sebab kerja bagi dorang duduk goyang kaki jer trus dapat duit..tidak mau kerja kilang jaga standard kunun...

PAKATANKUASA said...

KAU CUBA BAYANGKAN JAKLA KALAU SABAH NI DIPERINTAH OLEH FILIPINA, RASANYA RAMAILA RAKYAT NEGARA KITA NI LARI PI SEMENANJUNG JUGAK JADI PEMBANTU RUMAH FILIPINA..SEKURANG2NYA KAU PATUT BERSYUKUR SEBAB MALAYSIA ADA PEMIMPIN PALING BIJAK TAPI RAKYATNYA SAJA TIDAK BIJAK TERUTAMA ANTI KERAJAAN TU SEBAB "MALAS"...AKU DI KL NI PUN KADANG2 HAIRAN TERHARU JUGAK NAMPAK ORG2 INDON NI BOLE KAYA SEBAB BERNIAGA MAKANAN SAHAJA TIDAK MALU MACAM ORG TEMPATAN..

Post a Comment

Blog Archive

Dilema Melayu Sabah

Buku Penulis

Buku Tun Mahathir

Bakal Diterbitkan