BUGIS SABAH DIIKTIRAF

on Tuesday, February 28

SIRI ETNIK SABAH : BUKU TERBARU BUGIS SABAH
DI SABAH, masyarakat Bugis masih tidak diiktiraf sebagai Bumiputera, atau lebih tepat Bumiputera Islam Sabah. Jika di Semenanjung Malaysia, sama ada orang Bugis, Jawa, Banjar, Arab dan seumpamanya semuanya dikategori sebagai Melayu dan mereka dikategorikan juga sebagai Bumiputera.

YAB Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak, adalah keturunan Bugis dari Wilayah Goa, Sulawesi Selatan. Apakah bezanya dengan keturunan Bugis dari Wilayah Goa juga yang kini sudah bermastautin beratus tahun di Sabah, tetapi masih tidak diiktiraf sebagai Bumiputera Sabah? Jika Kerajaan Negeri Sabah tidak dapat mengiktiraf masyarakat Bugis Sabah sebagai Bumiputera Sabah, apakah bermakna mereka juga mempersoalkan keturunan Bugis Perdana Menteri kita?

Mari kita buka buku Sejarah. Seorang sarjana Belanda, telah menulis di dalam tesisnya mengenai Pentadbiran Awal Belanda di Borneo, menulis, bahawa wilayah-wilayah Tawau hingga ke Semporna pernah diperintah dan ditadbir oleh dua bangsa yang utama iaitu suku Bajau di kawasan Semporna dan suku Bugis di wilayah Tawau. Katanya, kerajaan Penjajah Belanda terpaksa memohon izin Penggawa Bugis di Tawau sebelum mereka bertapak, berniaga dan berurusan. Peristiwa ini berlaku sebelum British menjajah North Borneo lagi.

Seorang lagi sarjana Cina dari Singapura, dalam tesis Sarjananya "The North Borneo" menulis bahawa pendatang-pendatang China telah datang ke Pantai Barat Sabah membuka tanah untuk membuat ladang-ladang sayur. Akhirnya  anak cucu mereka menjadi rakyat Sabah yang tidak pernah dikaji oleh SAPP yang asyik mempersoal orang lain?

Semasa UMNO Sabah mula-mula bertapak di Sabah, penulis yang ketika itu Ketua Pemuda UMNO Cawangan Kg Pertama Bombalai, Tawau, Sabah telah memasukkan usul dalam Mesyuarat Cawangan dan Bahagian supaya masyarakat Bugis, Banjar, Tidung, Suluk, Bajau dan sebagainya yang beragama Islam, yang bertutur dalam bahasa Melayu dan berbudaya Melayu supaya diiktiraf sebagai Melayu dan digazetkan oleh Kerajaan Sabah sebagai Bumiputera.

SENGAJA DISALAH FAHAM
Istilah pendatang asing atau pekerja asing atau warga asing memang wujud di mana-mana di dalam dunia. Di Sabah orang Cina yang sudah menjadi Warganegara Malaysia memanglah berbeza dengan orang Cina yang baru sampai dari Taiwan, Hongkong, China ataupun dari Cina Indonesia.

Samalah juga bahawa orang India yang sudah menjadi Warganegara Malaysia sudah tentulah berbeza dengan orang India yang baru sampai dari Chennai, Malbari, Mumbai dan Kalikat.

Begitu juga orang Suluk yang sudah lama menetap di Sabah menjadi warga Sabah memanglah berbeza dengan orang Sulu Filiphina yang baru setahun dua sampai di Sabah. Samalah juga orang Jawa, Banjar atau Bugis yang sudah hidup menetap di Sabah (Pantai Timur Sabah) sebelum British dan sebelum Belanda sampai di Sabah, tentulah berbeza dengan orang Jawa, Banjar atau Bugis yang baru sehari dua sampai di Sabah.

Walaupun dari bangsa yang sama, tetapi negara mereka berbeza. Samalah juga dengan orang Melayu Patani dengan orang Melayu Kelantan, sama bangsanya, sama agamanya, sama bahasanya tetapi berlainan kerakyatan.

UMNO Sabah mesti menyelesaikan masalah ini kerana berlaku penindasan yang tidak sepatutnya berlaku. Kita ambil contoh dalam aspek pekerjaan, terdapat ramai pegawai-pegawai tinggi kerajaan berketurunan Bugis di Sabah tidak dapat berkhidmat di Sabah kerana kekeliruan persepsi yang disengajakan ini. Dato' Osman Jamal, Pengarah Tanah Negeri Sabah yang juga Presiden Komuniti Bugis Sabah (PKBS), Datuk Dr. Patawari Patawe, Mantan Pembantu Menteri Kerajaan Negeri Sabah seorang pakar perubatan terkenal di Asia Tenggara, Saudara Samsul Alang Hamsah Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kalabakan, sebelum itu lagi mantan Pembantu Menteri Belia Sabah zaman Perikatan PBS-USNO YB Tuan Hj Said Senang, mantan YB Kunak Datuk Salim Bacho, atau lebih jauh lagi OKK di Tawau Datuk Zainal Kerahu, YB Datuk Muis Picho YB Pulau Sebatik, dan banyak lagi individu-individu Bugis Sabah yang memberi perkhidmatan kepada negeri Sabah dalam bidang politik, ekonomi, sosial dan sebagainya. 

Bagaimanakah kedudukan mereka dalam konteks perbincangan ini? Sumbangan dan jasa mereka kepada pembangunan negeri Sabah sejak sebelum Sabah merdeka bukanlah sedikit.

Mengapakah UMNO Sabah yang menjadi tulang belakang Kerajaan BN Sabah tidak dapat mengiktiraf mereka sebagai Bumiputera Sabah? Masyarakat Bugis yang tidak dilahirkan di Sabah, mereka datang dari Indonesia kerana diambil sebagai pekerja memang sahlah bukan warganegeri Sabah, itu sudah jelas samalah kesnya dengan orang China yang baru sampai dari negara asalnya. Apakah YB Datuk Bung Mokhtar Raden boleh disamakan dengan suku kaumnya yang baru sampai dari Indonesia? Sudah tentu berlainan bukan. Bagaimana dengan latarbelakang Datuk Yong Teck Lee, Presiden SAPP?

Penulis berharap Kerajaan Negeri Sabah lebih terbuka dan profesional dalam menyelesaikan isu ini. Data dan kajian yang lebih telus mesti dibuat untuk mengkategori hal-hal ini. Jika Kerajaan Persekutuan mengiktiraf masyarakat Bugis Sabah sebagai entiti Melayu, mengapa Kerajaan Negeri tidak seiringan dengan dasar Kerajaan Persekutuan ini?

Penulis membangkitkan perkara ini kerana penulis juga menyokong RCI di Sabah dengan syarat yang sememangnya layak janganlah dipersoalkan, sebaliknya akuinya dan menerima yang layak itu. Yang sememangnya tidak layak dan bukan warganegeri Sabah, sememangnya tidak layaklah walaupun satu rumpun. Dengan cara ini sahajalah barulah isu-isu berbangkit boleh diselesaikan dan seterusnya kita membangunkan negeri Sabah dengan lebih hebat.

Anda mungkin ada pendapat yang berbeza. Yang jelas Sejarah tidak akan menipu! Sabah hanya merdeka pada 16 September 1963 sahaja. Bagaimana sejarah Sabah sebelum merdeka, 100 tahun sebelum merdeka. Bacalah tesis PhD oleh Lee Ong Leong, Sarjana Univerisiti Singapore, mengesahkan kewujudan Mayarakat Bugis di Sabah dalam kajiannya sebelum tahun 1958 (Sabah hanya Merdeka pada 16 September 1963) bertajuk "The North Borneo" dari Universiti Singapura, yang menerangkan dengan panjang lebar Demografi, Sosiopolitik dan Sosioekonomi Sabah sebelum tahun 1800 Masehi. Dia menyebut orang Bugis sudah menjadi Penggawa (Ketua Daerah) di Tawau pada tahun 1770-an! Selamat Membaca. Buku itu ada di Jabatan Sejarah Universiti Malaya dan di Arkib Negara Kuala Lumpur.

YB Datuk Lajim Okin, Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang juga Timbalan Menteri Persekutuan (sebelum berhenti) dalam perjumpaan dengan penulis sangat mengiktiraf Bugis Sabah, malah dalam wawancara beliau dengan akhbar Utusan Malaysia setahun yang lalu, beliau juga menyebut sumbangan orang Bugis Sabah. YB Datuk Rahman Dahlan, Ahli Parlimen Kota Belud dalam ucapannya yang saya hadiri turut menghargai sumbangan masyarakat Bugis kepada pembangunan negeri Sabah. Kerajaan Negeri Sabah bilakah pula akan mengiktiraf masyarakat Bugis Sabah sebagai Bumiputera Sabah?


*Oleh kerana artikel ini dibaca lebih 30,000 pembaca dan melibatkan lebih 300 komentar saya mengemaskini ejaan, ayat dan nama tanpa mengubah artikel asalnya. Saya nasihatkan tuan/puan/saudara/saudari memberi komentar secara baik. Sama ada setuju atau tidak itu perkara kedua. Yang penting ialah pandangan-pandangan yang bernas. Terima kasih. (Asal pada 28.2.2012)(kemaskini kedua 07.01.2013) (jumlah terkini 14.04.2014)

373 Komen:

«Oldest   ‹Older   201 – 373 of 373   Newer›   Newest»
Anonymous said...

Banyaknya lemparan buruk keatas bugis diatas. Saya akui memang ada setengah bugis yg ada benarnya dakwaan diatas tapi x semua, sama juga dgn bgsa2 laen yg ada dsabah lagi banyak buruknya. Saya sokong ni penulis kerana menuntut hak yg tetp hak. Suku lain Semua mendapt title bumi sedng hakikat sm juga asalusul dri phlip dn indo sebelum atau slepas merdka,. Ini kdm sama juga bukan asal usul, hanyut ba dorang tu kasian dari nunuk ragang. he.. . Jadi semua adalah sama. Yg hak tu memang haklah dn juga sebaliknya.Faktor Bugis tiada trsenarai bumi masa kemasukan sabah sebab masa tu keadaan memang memisahkan sedang mereka jauh berada dibawah sabah dn pnjajah pun tiada disitu dan faktor perkauman kdm yg mmbenci bugis. Pasal tulah x tersenarai lagipun bukan penjajah yg mendaftarkan sukubumi ini. semuanya dibuat oleh suku mereka.Lihatlah ada adil ka mcm ni... ? sedangkan bugis telah bertapak ditawau bersama tidung, suluk,cocos dn sebagainya sejak berabad sblumnya. Kita lihatlah bajau dan suluk ingat ada disabah dn phlip sahaja, berlambak bgsa ini berada diindonesia sebelum kemerdekaan indonesia dn malaysia.

Anonymous said...

Ini kdm percuma sja kasi sekolah.. sejarah sabah sendiri pun dia suda jadi bangang badukang. Dia minum tapai sampai miring sudah otk dia. Bagus ini sabah keluar sajja dr malaya. hahahaha.Apa mo susah2, bukan dia sokong juga krajaan malaya. Malah dia kasi buruk2 lagi x bersyukur. Sembang x mau jatuh tapi buduh.. Mcm otek itu philip indon mo rebut itu sabah.. Brunei pun x pandang sudah.. hehehe..
Saturday, February 09, 2013

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

mcm komen orang stim Batu(syabu) ja nie..

Anonymous said...



Kdm sudah menafikan hak org bugis. Kepala hotak dia ingat itu pm org kdm kali.. huhuhuu.
Saturday, February 09, 2013
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cerita ko keluar tajuk sudah. Kita berbincang sekarang pasal Sabah bukan semenanjung..kalau Bugis semenanjung kami alu-alukan kedatangan kamu datang tinggal di Sabah tp ini yang datang Bugis indonesia asil cakap melayu pun tidak betul..cuba kamu fikirlah layak ka tidak kamu kena iktiraf jadi Bumiputera Sabah??lepas tu cuti Raya pulang indon naik kapal laut :)

Anonymous said...

sebab pendatang ramai dari bumiputera sbb tu sabah tidak pandai maju..banyak RM keluar jadi Rupiah..hahaha.. sy tanya kamu sulawesi maju ka?

Anonymous said...

tunjuk hebat ja kamu ni..mcm2 la bilang itu la nie la tp hakikatnya kalau di indonesia Bugis la paling mundur pandai lg Jawa...hahaha...malah kalau di indonesia pun bangsa Bugis hampir tidak wujud sudah di mata jakarta sbb tu ramai yg lari masuk Sabah...hahahaha...

Anonymous said...

andu bah.........berangan-angan suda bugis mo jadi ketua menteri d Sabah...hahahaha...ko rasa sapa yg layak?Osman Jamal?samsul alang?patawari?wakahkahkah...otak-otak dorg nie 2x5 Harris & Mustapah jg ingat mau perang ja bukan mo satukan rakyat :)

Anonymous said...

tanya phd adakah anak kdm pakai surat lahir orang mati?orang bugis ramai pakai surat orang mati.ramai orang bugis tukar bangsa jadi bajau . macamana iktiraf orang bugis bumiputera.banyak tipu.

Anonymous said...

ramai orang bugis beli surat lahir.lepas itu minta iktiraf bumiputera.bangganya keturunan lanun.

Anonymous said...

buat apa mau iktiraf bugis tu sbg bumiputra?? mcm kwn sy dia asal twu dan ada mykad tp kampung nya di indon...stiap thn balik indon...kg di indon buat apa di iktiraf sbg bumiputra?? syukur la jadi warganegara msia bah...diberi betis mau paha pulak huhuuuuuuuuuuu....

Anonymous said...

jgn iktiraf bugis jadi bumiputra...nt dorg bwk kaum kerabat dorg stay d sbh ne...

Anonymous said...

I have no problem with the Bugis that already in Sabah for generations. But what really disturb me, that those illegal immigrants Bugis were also included with no exception. Yes, as you read that article, that they would be differentiated between illegal immigrants but in fact, that actually don't happen. Illegal immigrants from Indonesia, come to Sabah, claim that they have been in Sabah for generations, given MyKad through corrupt system, and bla bla bla. You see, those illegal immigrants even threaten the very foundation of multiracial society in Sabah. Even the existing Sabahan Bugis, Bajau, so do KDM and other ethnic groups.

Anonymous said...

Sebenarnya, banyak yang menjadi kelebihan suku Bugis, berani, ulet,kompak dan pantang menyerah. Genetiknya memang sudah begitu. Sayangnya, ada kalanya sekumpulan manusia Bugis menggunakannya secara negatif, sehingga kelebihan ini menjadi kesan kezaliman. Terkesan arogan dan sukuisme, ketika seseorang dari mereka masuk dan menduduki satu wilayah dan kekuasaan, maka bersiaplah, tidak lama lagi tempat itu akan mereka penuhi dan menyingkirkan orang lain. Segala aturan dibuat untuk memajukan sesamanya. Begitu dan begitu, sehingga hampir seluruhnya. Disinilah masalahnya menimbulkan rasa risih suku lainnya. Kalau diakui sebagai Bumi putera maka akan tenggelamlah Melayu aseli, inilah ketakutannya. Tapi bagaimana mau diubah, karena itulah sejatinya Bugis, berjaya dimana mana. Rumput mengalahkan benua, bangsa Melayu haruslah sadar kepada kelebihan Bugis, begitu pula Bugis harus memahami perasaan bangsa Melayu yang aseli disana. Bisakah ?

Anonymous said...

Ada sindrom mau memutar belit sejarah.banyak membaca sejarah kesulutanan berunei dan sulu. Baca rekod penjajah seperti belanda, british dan sepanyol. Bugis bukan orang asal borneo. Kalau adapun ianya kategori padi or pat or akibat kawhin campir dengan orang asal. Yg pernah jafi yb tu puj entah bapanya atau dia lahir dimana. Bersyukurlah kamu. Kalau di indon pun puak ni di panggil pati oleh rakan mereka. Di dunia ni yg ada tanah ialah tidung @TANAH TIDUNG. faham lah brother jgn buat tak faham.

Azman Man said...

assalamu alaikum,.dan salam campur komen,. "SAYA WARGA ASING KAUM BUGIS DARI SULAWESI" saya mahu tanya dengan sesiapa disini yang tidak berpuas hati dengan pendatang asing,dan saya mewakilkan diri sebagai kaum bugis,. sebenarnya kenapa kamu benci sangat dengan bugis? apakah dengan kekayaan yang mereka kecapi,dan taraf ekonomi mereka boleh setanding dengan bangsa china?atau secara keseluruhannya mereka itu banyak yang hidup mewah berbanding kaum pribumi bumiputra? ingatlah kawan2 cara untuk memajukan diri bukan dengan bermegah menghina sesebuah bangsa di tanah ini, sebaliknya kita jadikan kaum2 yang maju itu sebagai contoh untuk kita memajukan diri kita sendiri,jauhkan rasa irih hati hasad dengki,insyallah tuhan itu maha adil,... tapi kalau ada yg tidak puas hati,aku pun tidak tahulah,.sedangkan sesetangah disini semuanya sekolah tinggi2,. sepaptutnya kamu sebagai waraganegar malaysia seharusnya bersatu walaupun berlainan bangsa,. cuba anda pikir dalam otak anda masing,ambil contoh dengan saya,. saya selalu mendoakan agar negara malaysia ini sentiasa aman sejahtera,. sedangakan saya ini orang asing,. anda semua jangan pikir plak saya mahu ambil kesempatan untuk menetap disabah,mgkin juga kalau tuhan takdirkan saya menetap atau berkubur,tapi anda harus tahu saya bangga dengan bangsa dan tanah air saya,. wahai kawan janganlah kamu sudah berada dalam negara aman lantas kamu sendiri mahu memporak porandakan bangsa kamu sendiri,. ingat jangan jadikan sesuatu isu remeh sampai sanggup menggadai lidah,tutur bahasa disebabkan tidak senang dengan bangsa lain,. kita ada kesucian adat budaya masing2 tak kira lah bangsa kaum apapun ma'bapa kita tak ajar kita jadi penderhaka,. jadi sedarlah kawan,... takpayahlah kamu saling bercakaran,. jadi sebaiknya jangan jadikan forum ini sebagai tempat untuk menghina sesapa,. kalau ada yang tidak suka forum ini sila keluar,. tapi sebelum itu saya mahu perkenalkan diri saya,saya warga asing guna pasport,sekolah indonesia sampai tingkatan 3,merantau ke sabah cari makan,bukan cari gaduh,. masuk forum ini sekadar ingin share SALING INGAT MENGINGATI JANGAN SUDAH TERLAJAK "Alamak aku sudah tersungkur baa ini" wassalam dan selamat malam,. dari budak estate"

Anonymous said...

Nah,. Apa sudah jd skrg.. Bukalah mata kamu luasx wahai kdm.. .

Anonymous said...

engak bisa di sana juga bisa.......wakakakaka..

Anonymous said...

aku bisa dan di situ bisa...........hissssssss!!!!!!!!!!!! mandi dulu la.............bye.....

Anonymous said...

kamu juga bisa dan seharusnya semuanya bisa di sana bisa disini bisa.............hakhakhakhakhak...

Anonymous said...

sudahlah orng bugis...korang memang rajin,rajin berniaga..otak pun pandai...malah sanggup korek lubang tandas semata-mata mo cari duit... sepatutnya korang bersyukur sebab hidup lagi kat bumi bertuah sabah.... cukup-cukup sudah korang minta... mula-mula korang minta betis...lama-lama korang minta paha pula.. last2 korang minta badan....korang tak erti bersyukur kah.... sudahlah.... terima saja apa yang ada...arh,.. jangan nangis..... terima hakikat yang korang bukan bumiputera sabah.... kalu korang mo jadi bumiputera juga... adui.. tidak boleh lah... nanti tenggelam sabah ini... korang angkut suku-suku korang dari seberang... kan bahaya tu.... janganlah korang minta lagi arh.. ok thanks.....

Anonymous said...

cakap Bugis ni terhebat di Dunia...rajin-rajin la, kaya-kaya la, pandai-pandai la tp hakikat last2 berlutut juga minta diiktiraf jadi Bumiputera Sabah....hahaha....kesian.....betul kata kawan di atas ni... suda di kasi betis minta paha lg last2 minta satu badan...bersyukur la apa yg ada sekarang nie apa yg kamu dpt dan kecapi sekarang hasil dari tolak ansur rakyat bumiputera d Sabah....jdi sedar2 la kedudukan kamu sekarang sebagai penumpang negara orang sahaja...kalau kamu rasa kamu nie mmg asal dari tanah Broneo nie kenapa kerajaan tidak iktiraf kamu sbagai Bumiputera Sabah sejak bapa2,ibu2,mak cik2,Pak cik2 kamu dtg???dan kalau kamu rasa sejarah bangsa kamu suda wujud sblm British memrintah lg bodoh la kerajaan kan..kan..kan.. sbb tdk iktiraf kamu sebagai Bumiputera...huhuhu... sebenarnya mmg ada segelintir bugis yg mmg suda bermastautin d sabah sblm merdeka lg dan kerajaan telah mengiktiraf bugis itu jadi Bumiputera tetapi kerajaan mengiktiraf secara senyap2 saja...jdi sy syorkan xpaya la berjuang utk semua nie sbb kerajaan suda kaji semua nie sblm penulis artikal nie lahir lg... So, sblm minta diiktiraf jadi Bumiputera Sabah CERMIN DIRI tu dlu sama ada "SAYA NI BUGIS MALAYSIA ATAU BUGIS INDONESIA" "KALAU BUGIS MALAYSIA SAYA TAK PAYAH BERJUANG UTK SEMUA NI SBB PENGIKTIRAFAN NI AKAN DATANG SENDIRINYA"...sekian...

Anonymous said...

mcm keturunan sulu suda sy tengok kamu nie.. menuntut benda yang tidak sepatutnya...bah ok la berbisnes la kamu sana sampai jadi orang paling kaya d dunia...hakhakhakhak.. jangan lupa bersedekah yerr...harta Tuhan semua tu...ramai bugis2 d sabah nie makin kaya makin kedekut taik hidung masin sy tengok..kenapa ya??

Anonymous said...

KALAU PTI CINA,INDIA,PAKISTAN OK LAGI BAH DORG NDA BUAT KACAU..JARANG SAYA NMPK YANG BUAT PERANGAI.. KALAU YANG LAIN MW TUNTUT ITU LAH INI LAH.. SEBAB DORANG SEDAR DORANG SIAPA..DATANG DARI MANA DAN SEBAGAI APA..KALAU PTI LAIN TUE TANYA SAJALAH ORANG KK.. DI PASAR PILIPIN TUE..ADA ORANG MINTA SEDEKAH KEJAR2 ORANG LAGI..DI DEPAN CP PUN ADA JUGA..KALAU MASUK CP PULA MUNCUL ORANG KOYAK SELUAR RAMBUT MENGERBANG MACAM TIDAK MANDI BAJU MACAM BEBY...KALAU PELANCONG NMPK PUN TAKUT OWH...RASA TIDAK SELAMAT...MCM NI KA ORANG SABAH DIA BILANG..

Anonymous said...

sy nie yg lahir dan asal KK pun rasa mcm tidak selamat pula...kami sebagai Bumiputera Sabah lebih suka tunjuk kemuliaan kami..kami tidak kacau orang sbb tu kamu boleh hidup senang d negara kami dan kami juga tidak suka meminta-minta biarlah hidup kami susah janji cukup makan dan orang lain bahagia.. Buat apa la mau bangga-banggakan sesuatu yang bersifat sementara last-last masuk kubur jg yg kena kira Pahala dan dosa kita hidup di Dunia ni saja..

Anonymous said...

close topic...........................

abd said...

Salam..Bro, saya amat tertarik dengan artikal ini, sebab saya ada kaitan dengan kaum bugis. Ayah saya adalah suku tidung ( peribumi sabah yang mula2 membuka daerah tawau- tercatat dalam sejarah ) manakala ibu saya adala bugis bonie + tidung ( Bukan bugis Tegar ). Dan dalam darah saya masih ada DNA bugis. Namun apa yang saya lihat dan kaji bukan sahaja kerajaan N.Sabah dan suku tempatan tidak mengiktiraf bangsa bugis malah di kabupaten tidung tana dan tarakan di kelimantan, suku tidung dan dayak indonesia pun tidak dapat menerima mereka malah perbalahan antara mereka sering sahaja berlaku walaupun mereka satu bendera. Apa yang saya lihat perkara ini berlaku adalah disebabkan oleh kaum bugis di Sabah itu sendiri. Antara sebab2nya :
1. Semanggat keindonesian bangsa bugis tegar di Sabah amat taksub walaupun mereka telahpun memiliki kad pengenalan Malaysia (kesetiaan mereka diragui jika terjadi konflik - ( Malaysia vs Indonesia - seperti kofrantasi ganyang malaysia )berbeza dengan bugis di Semenanjung yang telah berabad berhijrah,tidak menonjolkan bangsa bugis tetapi lebih kepada melayu dan mereka tidak bertutur dalam bahasa bugis dan mereka sedia mati mempertahankan bumi Malaysia ini ( Jadi jangan mempertikaikan tentang keturunan DS Najib kerana Beliau sedia mati untuk malaysia ). Ini adalah pengelaman saya sendiri ketika bergaul dengan bangsa ini semasa di sekolah dan di alam peniagaan. Motto ' Semanggat Merah Putih " terlalu tebal di jiwa mereka.
2. Dalam Perniagaan bangsa ini terlalu ramai yang mengikut pintu belakang serta tidak berintegriti dengan mengamalkan rasuah dan menghalalkan cara (cth : dalam sektor pangangkutan,peruncitan dan sbgnya ) demi kemajuan mereka berbeza dengan kaum2 tempatan. Sikap asobiah yang kuat ini contohnya apabila mereka berniaga dan menjadi majikan, mereka tidak memberi peluang kepada kaum2 lain sebagai pekerja tetapi sebaliknya mengambil saudara mara mereka dari sulawesi sebagai pekerja mereka.Ini secara tidak langsung menindas kaum asal di Sabah apalagi dengan kebanjiran mereka. Boleh diibaratkan seperti peribahasa yahudi mendapat tanah dan kalau di Kelimantan seperti Madura mendapat tanah.
3. Dalam sektor kerajaan pulak terlalu ramai bangsa ini mengamalkan rasuah kerana tidak ingin hidup dalam kesusahan seperti ibubapa mereka imigran dari sulawesi. Sebagai contoh, ada pegawai JPN berbangsa bugis membantu mengeluarkan kad pengenalan Malaysia kepada bangsa mereka walaupun baru beberapa hari tiba di Sabah atas faktor wang dan bangsa mereka serta macam2 lagi kes yang terjadi.
Untuk penghatahuan saudara bangsa bugis hanya tiba di Sabah pada pertenggahan Abad ke-19 sahaja dan tidak boleh dikira orang asal. Dan Saya walaupun mempunyai DNA bugis, tapi atas faktor kenegaraan serta tidak suka perangai asobiah yang melampau menyebabkan saya merasa curiga dengan kaum bugis tegar ini yang berada di Sabah. Yang pasti di Sabah bukan semua kaum bugis tegar. Jangan bersikap terlampau.

Anonymous said...

masalahnya ialah tidak semua orang bugis telah lama menetap di sabah terkecuali beberapa keturunan di daerah tawau.

boleh dikatakan hampir 70% orang bugis di sabah memiliki kerakyatan malaysia secara songsang...

ini boleh dibuktikan ramai diantara mereka bila bercakap masih mengunakan loghat indonesia serta tidak mempunyai sijil lahir atau pernah belajar di mana-mana sekolah di negeri sabah..

dan yang lebih mengecewakan ramai diantara mereka yang memiliki kewarganegaraan malaysia membeli hartanah atau membuka kebun2 baru di indonesia mengunakan kewarganegaraan indonesia.

jadi bolehkah mereka-mereka ini dipercayai bila mempunyai 2 kewarganegaraan dalam satu masa.

persoalannya dimanakah kesetiaan mereka bila suatu hari nanti timbul konflik di antara indonesia dan malaysia. kita tidak mahu terjadi seperti kes pencerobohan pengganas sulu. penghianatnya ialah bangsa sulu itu sendiri yang memiliki kewarganegaraan malaysia.

Anonymous said...

stau sy la Bugis Bumiputera yg ada d Sabah mahupun semenanjung kebanyakkan kahwin campur mcm komen org atas nie sbb sy ada ramai kawan Bugis tp kebanyakkan ada darah campur dan cara hidup, pertuturan dan pergaulan mereka sama mcm Bumiputera yg ada d Sabah tdk menonjolkan Semanggat keindonesian...

Anonymous said...

Salam.Aku ni orang Melayu semenanjung. aku rasa Semua kaum di sabah patut mendapat haknya. samada Bugis ka, Bajau ka, Tidoi ka, Iban ka dan lain-lain lagi. yang penting taat setia kepada Raja dan negara melebihi segalanya.Taatkan pemerintah dan tidak membuat onar. Aku amat menghormati semua suku kaum di Sabah, Sarawak. cantik bha kalau banyak suku kaum ni. :)

Anonymous said...

Bersyukurlah kita boleh mengecap kemakmuran hidup di sabah. Usahlah kita meminta lebih dari yang sepatutnya. kita tidak mahu berlaku lagi perang perkauman seperti yang berlaku di Sampit. Sebenarnya penduduk pribumi sabah terlalu baik dan banyak bertolak ansur. Tidak munasabah kita meminta jadi bumiputra di Sabah dan di kepulauan borneo ini. sedangkan di Nunukan dan tarakan kita tidak boleh jadi bumiputra. Kita cuma layak jadi bumiputra Di Sulawesi saja.Sedarlah dan bersyukurlah.

Anonymous said...

Salam sappo'
Minta di kongsi artikelnya.....

Terima kasih.

http://ila-galigo.blogspot.com/

Anonymous said...

Betul tu...persoalannya dimanakah kesetiaan mereka bila suatu hari nanti timbul konflik di antara indonesia dan malaysia?? sedang kita lihat saja cara pergaulan mereka nie d Sabah.. tidak menunjukan semangat 1Malaysia sepertimana yg disarankan oleh kerajaan supaya dapat menjalinkan satu ikatan perpaduan yang diwar-warkan oleh pemimpin kita..sebagai contoh, semasa AFF Suzuki Cup yg berlangsung baru-baru ini semangat mereka lebih berkobar-kobar memberikan sokong moral kepada negara indonesia sedang mereka-mereka ini ada ic dan warganegara..selain itu, semangat cinta dan sayang kepada negara indonesia sangat kuat ini dapat kita lihat dari cara mereka mengagong-agongkan negara indonesia sama ada dengan berpakaian yg mempunyai lambang kenegaraan indonesia, stiker-stiker yg dilekat pada kereta mempunyai lambang dan wajah Pemimpin-pemimpin Indonesia dilekat ...cara pergaulan pula lebih kepada perkauman. Mereka lebih berminat bercampur dengan rakan-rakan sebangsa dan suka membuat kacau dengan bangsa2 lain yang ada di Sabah dan apa yang lebih membimbangkan lagi mereka dengan bangsa sulu lebih sefahaman sama-sama suka buat jenayah boleh dikatakan satu kumpulan..jadi kesimpulannya, sebelum memberi hak Bumiputera kepada semua warga Bugis ada baiknya pihak berwajib kaji terlebih dahulu semua ini sebab hal ini melibatkan keselematan negara...jangan sampai pisang berbuah dua kali pula nnt negara hancur dan jatuh ke tangan penjajah sampai rakyat sabah jadi warga asing di bumi sendiri...renung-renungkanlah...

Anonymous said...

sebenarnya Tuhan telah memberikan hak kepada umat-umatnya sama rata dan masing-masing dapat bahagian...Tuhan itu adil, jadi terpulanglah macam mana bijak manusia itu meningkatkan mutu dan memajukan hak masing-masing...setau sy la indonesia merupakan negara terbesar di rantau asia tenggara dan mempunyai aset-aset kekayaan alam setanding dengan negara-negara maju..tidak silap negara nie lebih kaya dari Malaysia, Brunei dan Singapura tp persoalannya kenapa ramai orang-orang mereka merantau?? kenapa tidak memajukan hak yg telah diberikan Tuhan?? dan kenapa negara nie mundur??...Jawapannya semua ada didalam diri kamu...tidak paya persoalkan lagi...fikir-fikirkanlah...

Anonymous said...

bugis tidak layak tinggal d sabah..bangsa penipu..perampas..perkauman..pendengki..putar belit..tamak haloba..dagang merempat dari sulawesi yg yg tebarus makan harta org..najib tu bukan bugis la bodo..sbb keturunan seseorang d kira dari garis bapa or direct male descendat..sedangkan najib dari garis perempuan ja bugis...sultan johor pun begitu bukan 100 peratus bugis cuma dari garis perempuan ja iaitu DAENG MAIMUNAH BINTI DAENG PERANI..klu dikira dari garis ayah/lelaki sultan johor dari waris TUN HABIB ABDUL MAJID melayu..

tomiesbh said...

SEDAR2 LA TU KERABAT BUGIS...CUKUP BGUS LA BANGSA ASAL NI BG KEHIDUPAN YG SEMPURNA DGN KAMU DI ATAS BUMI SABAH..APA YG SYA TGOK DI INDON SKRG RATA2 PENDUDUK DIA MEMANG HDUP MISKIN DRI DULU SAMPAI SKRG...MUNGKIN DATOK NENEK MOYANG KAMU DTG DI SABAH DLU DI SEBABABKAN KESUSAHAN HDUP DI INDONESIA..MALAHAN BUKAN DAHALU SAHAJA HARI INI PUN MASIH KELIHATAN RAMAI ORG INDON MASUK KE SABAH TANPA APA2 DOKUMEN YG SAH!!ITU SUDAH TERBUKTI DI INDON SUSAH UNTUK MENYERAH KEHIDUPAN...SB TU LARI KE SABAH...ORG ASAL SABAH CUKUP BGUS LA SDH TU...IZINKAN MAKAN BERAK DI TANAH DIORANG...TAK KAN BUMIPUTRA PUN MAU MINTA JUGA DGN DIORANG....BG SYA LA...RATA2 YG KOMEN DI SINI NIE SKRG.SMUANYA GENERASI BARU...CUBA KORANG TANYA DGN DATOK NENEK MOYANG KAMU...LAYAK KA DIORANG BERCERITA TTG INI??SEMASA KEDATANGAN DIORANG DI SABAH,GENERASI BRU YG MCM KORANG NI JAK..BERANI CKP MCM NI..SB KAMU DI LAHIRKAN DI SABAH...MEMBESAR DI SABAH...WARGANEGARA MELAYSIA....KMU PERASAN YG KAMU NI BUMIPUTRA SABAH...TP KAMU LUPA ASAL USUL KAMU...BELAJAR LA MENGHARGAI ASAL USUL KETURUNAN KAMU....KAMU AKAN FAHAM DRI MANA KAMU..SIAPA KAMU..APA KETURUNAN KAMU!!

Anonymous said...

jgn persoalkan kedudukan KDM pula sbb KDM suda menghuni Sabah sejak negeri nie belum diberikan nama lg dan sebelum penjajah datang menjajah negeri nie lg, sampai dunia mengiktiraf kami sbg Penduduk asal dan asli d Sabah...so, fikir-fikirkanlah berapa ratus GENERASI suda bangsa kami tinggal d Sabah :)

Anonymous said...

Anonymous said...

Banyaknya lemparan buruk keatas bugis diatas. Saya akui memang ada setengah bugis yg ada benarnya dakwaan diatas tapi x semua, sama juga dgn bgsa2 laen yg ada dsabah lagi banyak buruknya. Saya sokong ni penulis kerana menuntut hak yg tetp hak. Suku lain Semua mendapt title bumi sedng hakikat sm juga asalusul dri phlip dn indo sebelum atau slepas merdka,. Ini kdm sama juga bukan asal usul, hanyut ba dorang tu kasian dari nunuk ragang. he.. . Jadi semua adalah sama. Yg hak tu memang haklah dn juga sebaliknya.Faktor Bugis tiada trsenarai bumi masa kemasukan sabah sebab masa tu keadaan memang memisahkan sedang mereka jauh berada dibawah sabah dn pnjajah pun tiada disitu dan faktor perkauman kdm yg mmbenci bugis. Pasal tulah x tersenarai lagipun bukan penjajah yg mendaftarkan sukubumi ini. semuanya dibuat oleh suku mereka.Lihatlah ada adil ka mcm ni... ? sedangkan bugis telah bertapak ditawau bersama tidung, suluk,cocos dn sebagainya sejak berabad sblumnya. Kita lihatlah bajau dan suluk ingat ada disabah dn phlip sahaja, berlambak bgsa ini berada diindonesia sebelum kemerdekaan indonesia dn malaysia.
Sunday, February 10, 2013
________________________________________________________________________________________________________________

ko tau ka nunuk ragang d mana??hahaha...cuba ko try cari nunuk ragang tu d mana tempat dia :) stau sy la nunuk ragang tu ada d Ranau, Sabah...bkn d filipina, bkn d indon dan bkn d china jg... sebenarnya ada d ranau tempat nie kalo mau tau lebih lanjut ttg tempat ni dtg la ranau..tempat nie masih wujud hingga ke hari ini dan terpelihara utk tetapan generasi akan datang...lain kali banyakkan baca sejarah Sabah dan bknnya baca sejarah sulu dan indon...mcm mana la mau iktiraf kamu ni sbg Bumiputera sedangkan sejarah sabah masih buta lg..hahaha...

Anonymous said...

Topik hangat bro bab hak pribumi Sabah......
Tahun lepas saya perbarui IC di Pejabat Pendaftaran Kota Kinabalu, Sabah kebetulan bertugas di sana terus buat pembaruan IC kerana Cipnya rosak sudah banyak habuk kali, Pegawai tersebut panggil nama saya," En........, tahniah kerana Encik merupakan masyarakat peribumi" sedikit terkejut tapi bangga sekali kerana saya berketurunan suku kaum Idahan yang hanya terdapat di Lahad Datu dan sebahagian daerah Sandakan.
Kalau kita lihat Sabah siapakah yang dikatakan masyarakat pribumi?.... ini antara masyarakat pribumi yang anda mungkin kenal Dusun,Murut,Iban,Idahan,Sungai,Lundayuh,Kadazan,Tidong dan masyarakat Suluk dan Bajau tinggal sekitar pinggir pantai dari Tawau sampai Kudat (penduduk asal sebelum North Borneo masuk Malaysia bukan zaman BERJAYA)
Kalau ada mengatakan mengapa Murut,Iban,Lundayuh dan Tidong berasal dari Indonesia diberi hak pribumi.....betul jugakan kerana bangsa ini banyak di Kalimantan, Indonesia dan digelar oleh pemerintah Indonesia selaku masyarakat Dayak (terdapat lebih kurang 1300 sukukaum dayak)
Tapi jangan lupa juga yang masyarakat Murut,Iban,Lundayuh terdapat di Sarawak serta di Brunei Darul Salam......
Kalau kita buka peta dunia di mana kedudukan Sabah, Sarawak, Brunei Darul Salam dan Kalimantan, kita hanya lihat sebuah pulau besar yang dikenali dunia sebagai Pulau Borneo yang dipecahkan kepada tiga pemerintah iaitu Malaysia, Brunei Darul Salam dan Indonesia yang dihuni oleh masyarakat Dayak yang dahulu hidup berpindahrendah dan kini menetap satu satu kawasan di bawah pemerintah kawasan tersebut jadi sahlah mereka ini masyarakat pribumi.
Dan adakah masyarakat Dayak ini terdapat di Pulau Sulawesi?...di Pulau Jawa?....di Semananjung Malaysia?....serta di Pulau Papua (NTT)?....tentu jawabnya tidak ada, masyarakat Dayak hanya terdapat di Pulau Borneo yang luas dan besar.
Bersyukurlah saudaraku bangsa bugis mendapat hak selaku Warganegara Sabah kerana itulah yang diberikan oleh Pemerintah Austria dan British sewaktu memerintah North Borneo, kerana orang putih inilah buka laluan masuk untuk berdagang dan berkerja dengan mereka termasuk juga bangsa Jawa, Cocos, Banjar, dan banyak lagi yang tahu asalusul keturunan mereka tidak menuntut hak selaku pribumi.

Anonymous said...

saya mau tanya kamu..rata-rata bugis yg beri komen dalam nie pernah tidak melawat muzium negeri sabah??? sbb dari cara kamu menberi komen saya tengok lebih kepada perasaan terbuku di dalam diri kamu..tidak mengikut fakta sejarah sebenar..sejarah itu penting sbb semua itu boleh memberi jawapan bagi menentukan hak bangsa sesebuah negara..jdi bila komen cuba berpandukan sejarah sbb bangsa lain pun mau tau jg sejarah Bugis d Sabah..bagitau ja tempat,masa dan tarikh d mana penempatan Bugis d Sabah..sekian..

Anonymous said...

kalau mau tahu sangat siapa yg lebih berhak ke atas Sabah nie..saya cabar kamu la kita check DNA mcm sainstis USA buat ke atas penduduk-penduduk amerika last2 suku red indian jg merupakan penduduk asal negara tersebut..

pandrukhu said...

Berdasarkan hujah saya dapati rata-rata yang mengambil bahagian dalam forum ini mempunyai pandangan dan persepsi masing-masing. Yang menggunakan pertimbangan akal fikiran akan memberi input yang disandarkan kepada perasaan hormat manakala yang dipengaruhi emosi akan menjurus kepada perasaan curiga dan prasangka yang keterlaluan. Cemuh mencemuh, saling memburukkan antara satu sama lain dan akhirnya mencetuskan keadaan tidak selesa, tidak harmoni. Hakikatnya, masyarakat pribumi sabah masih belum boleh menerima masyarakat bugis sebagai bumiputera atas alasan-alasan yang dinyatakan. Suku Bugis berasal dari Sulawesi Selatan. Di satu pihak, orang-orang Bugis pula menuntut pengiktirafan yang lebih baik agar peluang yang ada dapat dinikmati seperti suku kaum bumiputera lain. Tahniah saudara Azahari kerana membawa isu ini dan mencetuskan minat yang sungguh hebat dari peserta forum. Apa yang saya boleh rumuskan negeri kita Sabah adalah negeri suku bangsa kerana setiap suku kaum masing-masing berusaha melindungi kepentingan masing-masing, malah tidak segan silu untuk memperlekehkan suku bangsa yang lain. Sebahagiannya yang dididik dan dipupuk dengan rukun negara 'Kesopanan dan kesusilaan' sudah tidak mampu membendung rasa marah kerana provokasi melampau. Sebagai rakyat Sabah, mari kita lupakan sejenak perbezaan pendapat, kita satukan hati hati kita dan mari kita doakan yang terbaik untuk negeri kita yang tercinta. Andainya Bugis hanya warganegara Malaysia tanpa status bumiputera, bersyukur lah kerana Tuhan mahu bangsa ini terus kuat dengan jati diri dan semangat perantau yang hebat. Kalau Tuhan menguji Bugis, suatu hari nanti menjadi bumiputera Sabah, jadilah bangsa yang bersyukur. Sama-sama lah kita bangunkan negeri Sabah Tanah air kita ini menjadi negeri maju, aman dan sentosa.

Anonymous said...

Negeri sabah takkan aman selagi ada bangsa Bugis d Sabah...cuba tengok ja la bangsa-bangsa mereka yg ada d serata indonesia pun boleh berperang jg dengan bangsa/suku lain sedangkan mereka satu bendera.. http://youtu.be/QgZMab3inzM

Anonymous said...

Penulisan diatas tidak berlandaskan fakta yang kukuh seperti pemerintahan bugis di Tawau oleh sarjana belanda dan sarjana cina sebab tidak menyatakan siapa sarjana tersebut.. Manakala kaitan Tawau dengan kaum Tidong lebih kukuh berdasarkan kajian oleh Goodlet, sumber dari keluarga Kee, pengkaji barat lain dan kajian ini turut dihurai secara spesifik oleh Mika Okushima (2003) kamu boleh google sendiri.. Selain daripada kajian2 terkini, kewujudan kaum tidung ketika kesultanan sulu juga dapat dilihat dalam kitab tausug yang berkaitan dengan perkahwinan puteri tirun dari Borneo dengan sultan sulu ketika itu yang melahirkan keturunan Sultan Bantilan (Tiada kaitan dengan keturunan Kiram sebab keturunan Kiram datang dari isteri Sultan yang berasal dari Sulawesi tidak dinyatakan sukunya)dan Datu Tating yang terkenal pernah menyerang pelabuhan British di Pulau Balambangan..
Bukan nak menafikan kewujudan kaum bugis terawal pada 1880an tetapi ada lagi yang lebih awal.. tetapi fakta sejarah tetap fakta dan ianya tidak wajar diubah sehingga meminggirkan kaum tidong.. Mengenai komen2 tentang sikap bugis tu, rasanya komen sebegini tidak perlu kerana manusia amnya mempunyai sifat yang berbeza dan mungkin hanya 5% sahaja sifat tu diwarisi dari suku kaumnya..
Apa sekalipun sifat bugis yang rajin berusaha wajar dicontohi dan kepada pemimpin bugis yang menjadi YB tu berlaku adillah dengan suku kaum lain..
Last sekali, Gadis kaum bugis pun boleh tahan juga comelnya.. heheh..

Anonymous said...

sejarah kemasukan bugis ke semenanjung dan ke sabah adalah berbeza. org bugis datang ke semenanjung pd masa kesultanan melayu melaka lg sebaliknya di Sabah ialah pada awal tahun 50an (jumlahnya sangat sedikit). di sabah ada kaum asalnya terdiri drpd pribumi seperti kadazandusun, murut, bajau, sungai, dan dayak. sedangkan di semenanjung kebanyakannya adalah pendatang dr indonesia seperti jawa, acheh, minangkabau, bugis, banjar, dan sebagainya. Jd bugis semenanjung adalah diiktiraf sebagai melayu kerana mereka datang pada awal kurun ke 15 lagi. Kalau bugis diiktiraf sebagai bumiputera, org2 cina dan indiapu kena iktiraf kerana mereka lagi awal datang ke Malaysia iaitu pada awal sejarah kewujudan tanah melayu.

Anonymous said...

takut nanti org bugis pula yang nak ambil Sabah ni..jadi jangan la ..masing2 ada ngra sndri jd blik la brank pinak la d ngra sndri nanti ank cucu sy nak tggl d mn nt klu smua msuk d ngra sy????ngra kmi nipn bkn bsr sgtpon

Anonymous said...

hohoho

Anonymous said...

gtgygygcuydfbcudhfbvd

Anonymous said...

Paragraph writing is also a fun, if you know after that you
can write otherwise it is complicated to write.

Feel free to surf to my web-site: acoustic guitar a chord

Anonymous said...

Orang Bugis bole jadi 'Warganegara', tapi tidak sekali-kali akan menjadi 'Bumiputra Sabah'. Di Semenanjung Ya, ia diiktiraf sebagai Melayu, tapi di Sabah tidak. Melayu di Sabah tidak ada, ada pun mereka juga bukan diiktiraf 'Bumiputra Sabah'. Sebab kebanyakkannya berasal dari semenanjung.
Kalau orang Bugis mau jadi bumiputra sabah, bagaimana pula suku-suku indon yang lain? kalau begitu suku butun, banjar, bolongan, toraja dan timor pun jadi bumiputra sabah la. Sebab suku-suku ini pun sama juga tarafnya macam bugis.

Anonymous said...

Jelas sangat bangsa bugis ini bangsa yg tidak mengenang budi, tidak sedar untung. Ingat balik kenapa kamu lari dari negeri kamu? sebab kamu susah ba di sulawesi. Tidak ada yg datang itu awal2nya suda kaya di sulawewsi. Datang merempat di sabah, kerja sabagai buruh, merebut peluang penduduk tempatan yg suda sedianya memang bangsa yg lembut hati, murah hati memberi ruang dan peluang utk hidup sama-sama, cari makan sama-sama.
Dlm keadaan politik yg kotor di sabah ini yg didalangi oleh BN, mereka nampak peluang mereka di situ ada. mereka diberi ic projek dan dpt mengundi pula. Dgn ic yg diberi itulah mereka mendpt kewarganegaraan malaysia. Kemudian mereka berkahwin sesama mereka, anak yg mereka lahirkan ini sepenuhnya warganegara malaysia.
Dgn ic projek yg mereka pegang mereka semakin berani merampas tanah2 anak pribumi sabah terutamanya di kawasan paris, kinabatangan. Bila dituntut pula oleh tuan tanah sebenar, berani pula angkat parang mengertak anak pribumi sabah yg memang terkenal dgn sifat tidak suka bergaduh. Sehinggakan tanah yg telah digezetkan sbg hutan simpan pun diceroboh mereka.
Sekarang ini berani pula minta status bumiputra. Sedar dirilah hai lagoo, hai bacho, sudah kamu diberi peluang hidup senang dibumi sabah, cari makan senang2 bersyukurlah, jgn dpt betis mau paha, dpt paha mau kepala pula...

Anonymous said...

kamu tolong benteras dlu semua suku sakat kamu yg pegang ic projek ic di sabah baru kami(Bumiputera) tolong iktiraf kamu jadi bumiputera sabah tulin..ada berani??..sama mana-mana bugis yg pegang ic projek dan hidup senang-lenang di sabah skg tolong la ikut prosuder2 yg telah ditetapkan oleh kerajaan kami(Malaysia)..jgn bt sabah nie macam datuk moyang kamu punya suka hati ja bawa masuk suku sakat kamu kerja di Malaysia tapi dokumen perjalanan haram satu benda pun tiada..punya la berani dan kurang ajar bugis skg ni boro lagi temberang tidak takut undang-undang..mentang-mentang kaya suda dia boleh suap-suap duit ja sama kementerian sesuka hati bila dikenakan tindakan undang-undang sbb menyalahi undang-undang negara...

Anonymous said...

Haha.. . sakit jiwa semua dorang disebabkan bugis. Apalah komen korang ni banyak yg negativ.macamana bunyi komen korang bgtulah juga dgn mentaliti dan peradaban suku kamu.Nama sja bumiptra tapi mentaliti failed.. Bgus lagi itu org utan,, haha.Undangx bgus tarik sja title bumikamu ini yg mghina dn mencaci.. Haha,,bikin malu suku kamu sja.. cmana setuju? saya sokong ini penulis. Mana yg layak tu sememangnya layklah.tak masuk akallah org yg bru masuk terus dapat kelebihan.. Hebat kan bugis ni dpt jadi pm, dapat jadi sultan,, apapun dapatlah.. kalau kamu katakan bugis ini semuanya negativ tidaklah c bugis ini dpt jadi org yg macam diatas. komen antibugis ni conform dari suku yg trdesak dgn saingan kehidupan buduh kamu.. kasian.. mari sini aku blanja mgkin kamu ini lapar bha x makan sebulan.. haha..

Anonymous said...

Anonymous said...

Haha.. . sakit jiwa semua dorang disebabkan bugis. Apalah komen korang ni banyak yg negativ.macamana bunyi komen korang bgtulah juga dgn mentaliti dan peradaban suku kamu.Nama sja bumiptra tapi mentaliti failed.. Bgus lagi itu org utan,, haha.Undangx bgus tarik sja title bumikamu ini yg mghina dn mencaci.. Haha,,bikin malu suku kamu sja.. cmana setuju? saya sokong ini penulis. Mana yg layak tu sememangnya layklah.tak masuk akallah org yg bru masuk terus dapat kelebihan.. Hebat kan bugis ni dpt jadi pm, dapat jadi sultan,, apapun dapatlah.. kalau kamu katakan bugis ini semuanya negativ tidaklah c bugis ini dpt jadi org yg macam diatas. komen antibugis ni conform dari suku yg trdesak dgn saingan kehidupan buduh kamu.. kasian.. mari sini aku blanja mgkin kamu ini lapar bha x makan sebulan.. haha..
________________________________________________________________________________________________________________
buduh komen ko nie langsung xda fakta....boro lg...komen nie pun mengambarkan mentaliti dan peradaban suku kamu cukup boro dan kurang ajar...mmg terkenal la bangsa kamu nie sbg bangsa yg boro atau tembirang...ptt la kamu p di mana-mana semua bangsa tidak suka... suka meninggi diri dan suka tindas bangsa lain tp hakikat sabah nie bukan milik kamu sbb kamu bukan Bumiputera asil sabah tp warganegara shj..hahaha...sory la ya sy kata mcm tu sbb ini kenyataan bukan rekaan..sy rasa penulis nie pun keturunan warga asing jg nie sbb kenapa d meminta-minta pengiktirafan Bumiputera sedangkan d sabah nie pun ada jg Bugis Bumiputera bkn tidak ada..yg Bugis masih warganegara tu cuba kalo cuti2 tu balik kg skjap, kamu jumpa nenek datuk or bapa mama kamu di kampung Tahun bila dorg dtg sabah...

Anonymous said...

Bngsa nusantara rasanya tidak prlulah dpertikai.. Mereka ada dborneo ka, sememjung, sumatra, jawa atau slawesi dn sulu, mereka smmgnya adlah bumiptra.. . Melainkan india, cina, dn sepattnya.. .

Anonymous said...

X prlu faktax.. . Palui jga ini kdm. Penulis da terang beri fakta. Kamu ni buta juling ka apa terus masuk komen x baca isi tajuk.. . Lepas tu komen mcm anjing kelaparan mau mmggit.. .adoi.. Isi komen pun gagal nak drop bgsa lain kunun.. . Hahahaha... .

Anonymous said...

panas ka? yg ko tuduh2 KDM nie knp?tidak puas hati ckp...ingat KDM ja ka yg komen dlm nie...semua bangsa pun ada komen dlm nie trmasuk bangsa Bugis itu sendiri tdk sokong..malu la sikit..haha..

Anonymous said...

terima la kenyataan kamu bukan bumiputera sabah termasuk kalimantan..hehe..jgn mrh2 bah..relax ja ko, cari mkn ja ko sana d negeri kami..kami tdk kacau jg tu..kesian..

Anonymous said...

nah...kantara Bugis mu bah...ayat tu ada terpalit sikit ayat indonesia..hahaha...belum bercakap face to face lg sy pun garu kepala kalo dengar....bercampur dgn Bumiputera lain Confirm kena pulau...hahaha...

Anonymous said...

Nah iskaret sudh c kawan.. . Huhuhu.. Nah biallah bha.. . Mantel dawn sudah.. Huakhuakhuakk. Jgn marah haah.. . Nanti kana jual bgus kalo laku.. . Kuang3.. .

Anonymous said...

BElum bercakap face to face saya pun garu kepala sudh mcm monyyett.. . Hahaha. Komen pun talingung.. .

Anonymous said...

Terasa jugak kau kdm.. .kau sebut bngsa org bole.. Bngsa ko kena caci bru ko tau.. .

Anonymous said...

Apapun melayu bugis tetap steady dsabah.. Mereka ttap sama jugak dgn melayu lain suluk, tidung, banjar, bajau, cocos, timur,visaya, tator dll yg mana merekalah generasi asimilasi melayu di tawau dn tmpatx lain.. . He. Rockersx semalaysia pun memilih twu sbgai tmpat iktiraf rockers dsabah.. He.. . Kluar tajuk sudah..

Anonymous said...

hey..lago!!! langgonya kaw...hahaha.. hati-hati ada Bugis tikang belakan..

Anonymous said...

iya po...siap pakai pisau ayam lg tu...

Anonymous said...

Tulah.. . Dulu bapak ko mati katak kena tikam kau diamx jak,, skrang baru mo bising blakangx mcm bapuk.. . Huahuahaha.. .

Anonymous said...

mati suda bugis tu kena tembak pakai senapang patah...kami kubur depan rumah ja mcm anjing sbb tidak tau anak sapa ni...tanya p balai pun dorg tidak tau tida dlm maklumat sbb besar kemungkinan masuk malaysia secara haram org ni dan bt kacau d negara org...bapak aku ok, ada d rumah sehat lg....huahuahua..

Anonymous said...

Talingungnya komenmu.. . Hahahaha... . Buduh juga rupanya kdm ni.. Buat ayat mcm gampang.. Eeee.. .eee.. . Tulah dulu dkasi skul ko p mabuk sana dbwah kulung.. Budak class 1 lag standard ayatnya.. . Kuang3, .

Anonymous said...

Bapak aku ok drumah tap mo mampus sudah.. . Hahahaha., . Apalah buduhnya kdm ini.. . Huahuahua- .

Anonymous said...

Jagan terlebih minta..BN terdiri atas sokongan rakyat.. Jika tersalah minta/terlalu mendesak hingga menyebabkan perkara yang lainnya terjadi.. Jika ini berlaku saya sendiri penyokong BN akan memastikan BN kalah teruk di sabah PRU14. Tapi bilamana sahaja ianya adalah warganegara malaysia dan beragama islam dia akan menjadi melayu(mengikut perlembagaan) bilamana ianya,melayu yang diiktiraf kewarganegaraannya ia secara langsung adalah bumiputera.

Anonymous said...

Benar tu bro.. . Tulah.. . Ada stengah pihak tu mampus menafikan bgsax melayu dmalaysia trutama dsabah.. .

Anonymous said...

Bersatulah wahai rakyat sabah.. . Yg smemgnya dpanggil bumptra tu iaxlah.. Itupun mau bisngx lag.. Jgn mahu mnjad talam 2 muka.. Smnjg mari kau kutukx. Nanti krajaan sulu yg mari bru padan muka kau.. . Dorang itu lag bumiptra. He.

Anonymous said...

mcm2 pandangan...ada pro dan kontra...yaaaa...bebas bersuara... kesimpulannya;
1) memang tiada orang tempatan yg sanggup terima PATI sbg bumiputra...sia pun nda sanggup...
2) PATI sering dikaitkan dgn jenayah...ada faktanya...tapi org tempatan pun ada juga buat salah...
3) Sbhg bugis di sabah adalah PATI...ini pun fakta juga...cuba tgok di ladang2 getah/sawit... tapi dorang ni rajin bekerja...org tempatan(terutamanya belia)???

Anonymous said...

very good point of view

Anonymous said...

sdh2 lah bermimpi tu, xpaya meninggi diri dan meminta pengiktirafan Bumiputera d negeri org perbaiki lah negeri sendiri org lebih respek dari menumpang pastu berlagak negeri ni mcm dia yg majukan....fikir-fikirkanlah...

Anonymous said...

Kita semua serumpun - Rumpun Melayu, dalam Keluarga Besar Melayu.

Baca lah buku

1. Tamadun Alam Melayu
2. The Malay Civilization

penerbitan Persatuan Sejarah Malaysia, boleh di dapati di Wisma Sejarah, depan IJN, Jalan Tun A Razak, Kuala Lumpur. Persatuan itu telah di tubuhkan sejak zaman Brtitish kolonial lagi dan, walau pun a non-profit organization, di urus dengan baik dan punyai bangunan sendiri 5 tingkat.

Buku itu mengandungi kajian akademik yang di buat oleh pakar pakar bahasa (linguists), kaji maanusia (anthropologists), kaji bahan purba (anthropologists), dan lain lain.

Berpuluh puluh kajian yang di buat sejak abad 18, di teruskan di abad 19, di pertingkatkan di bahagaian ke dua abad 20.

Anonymous said...

Dorang cakap melayu bukan bumiptra dsabah.. tap kalau dorang tengok crita melayu p ramlee semua pun jd ikutan.. ini bgsa asal dsabah bgus kamu buat wilayah kamu sndri, x payah begaul dgn bgsa lain yg ckap melayu dsabah. kamu buatlah dunia kdm dayak kamu tu mcm org utan. kalau mau dpandang tinggi terima saingan postif dri suku lain. mmang kamu ini nyata bgsa yg mundur... .

ferdy irawan said...

ASSALAMU ALAIKUM WR-WB KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH ATAS BANTUAN AKI,RUSLAN KARNA NOMOR GHOIB/RITUAL JITU YANG AKI,BERIKAN 4D (8301) BENAR BENAR TEMBUS 100% DAN SAYA MEMENANGKAN 380 JUTA ALHAMDULILLAH, SAYA BISA MEMBELI RUMAH DAN MOBIL WALAUPUN SAYA CUMA PNS GOLONGAN 1B.INI ADALAH KISAH NYATA DARI SAYA.JIKA ANDA PENUH KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SILAHKAN ANDA HUBUNGI LANGSUNG AKI, RUSLAN SALEH KARENA APAPUN KEADAAN ANDA JANGAN PERNAH BERPUTUS ASAH KALAU SUDAH WAKTUNYA TUHAN PASTI KASIH JALAN.

JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D DI JAMIN 100% JEBOL ATAU PUNYA MUSTIKA GHAIB INGIN DIPAKAI MENARIK UANG BILAH BERMINAT HUB KI RUSLAN SALEH DI NMR (_+_6_2_8_1_2_4_3_4_7_7_4_5_5_) ATAU KUNJUNGI WEPSITE (KLIK)www.penarikan-uang-ghaib.webs.com SAYA SUDAH BUKTIKAN 3X THNKS ROOMX SOBAT
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
╔══╗═════╔╗═════
╚╗╔╬═╦═╦═╣╠╦╦╦╦╗
═║║║╩╣║║╬║═╣║║║║
═╚╝╚═╩╩╬╗╠╩╬╗╠═╝
═══════╚═╝═╚═╝══
★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★

Anonymous said...

aku sokg kdm.

Anonymous said...

Ada bugis tmptn,yg itu kwn sy ramai..tp yg br mari itu bnyk problem..yg itu bugis tmptn pn nda ngam bah..

Anonymous said...

http://rayyanbelog.blogspot.com/2013/11/dua-anak-norazita-masih-bertanya-soalan.html

ojenk zen said...

assalamualaikum. saya cuba xmnyakitkan hati mana2 pihak. pada pandangan saya. xperlu.

sebab apa? , mari kita liat dri sekecil2 perkara.
ramai kawan2 sya brbngsa bugis yg mc mentah ,jika ditanya tntg bangsa mereka ,mereka akn lbih mngagung2kan ngra indonesia,bendera putih n merah. contoh,otai gitu. org tmptn asal indonesia. apa yg mngaku tmptan tp asal indonesia. ini mnunjukan mreka lbih terarah kpa dn dominan indonesia. mka rukun negara kita tdk ada dlm diri mreka. jgn dbndgkn dgn dgn bugis malaya ,sosiobudaya mereka sudah mmpunyai pemuafakatan dn brsatu atas nama islam . dan mreka tdk mmprjuangkn bndera ngra lain. mentaliti mreka ,tumpah taat setia mereka hnyalh malaysia.
kbnykan bugis di sabah tidak bgtu, mreka mc balik kmpung ,tnya moyang anda, ty dmna kmpung mereka,jika tidak terarah ke sulawesi . please,jgn tegakkn kain yg basah. mohon maaf ,jika tersalah.
saya ramai kawan bugis,saya fhm corak pemikiran mereka,berasal dari keturunan pelaut yg mncorakkn kepetahan dn smngt mereka. namun ,jika semua prkra ingin dslsaikan scra ganas,gaduh,perang, kamu telah tunjukan klmhan kmu. kmu tlh tnjukkn sebb mngpa kmu xdbnrkn mndpt bumiputra. kmi rakyat sabahan ori mesra rakyat.brtolak ansur. sukakan keamanan, namun kmi bngsa kdm bru mngenal agama, kmi dulunya pagan. itu sbb budaya dhulu mc kkal,tp, itu kes trpncil.

ojenk zen said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

yang saya tahu ,keturunan bugis di semananjung tak lagi pulang ke sulewesi,,merekalah yang mempertahankan bumi sabah dari di jajah oleh sukarno dahulu,tetapi kalau orang bugis sabah ,dan ada mykad malaysia mereka ini cukup kuat cintakan negara indonesia,dan selalu pulang ke indonesia,soo,jauh beza bugis,jawa,semananjung malaysia dngn bugis,sabah,,itulah bezanya,yang mana bugis sabah tak patut dapat ic malaysia,taraf bumiputra.

Anonymous said...

adakah orang bugis yang dah ada mykad,sangup berperang sekali lagi dngan indonesia,,,kalau lah perseden nya gila maka dah lama kami berperang ,soal sempadan ambalat,sipadan,

Anonymous said...

orang bugis,jawa semananjunglah yang mempertahan kan sabah dahulu,dan mereka tak akan kembalilagi ke tanah asal usul mereka sempai mati,tetapi orang bugis sabah masih kembali setiap tahun ,ke indonesia,kerana sabah hanyalah tempat mereka cari makan uang,sahaja mereka ini langsung tak patroitik malaysia,mereka talam dua muka saya banyak kenalan orang bugis sabah,mereka bukan macam orang jawa sabah,,,,kerna itulah tak patut diorang di beri taraf bumiputra,hanya orang asli sabah saja yang punya hak,

Anonymous said...

Bodoh punya komen. Bru jak datuk najib melawat kg leluhur dia. Jawa zahid hamidi pun bru lepas.. .He.

Anonymous said...

Maaf tuan pengarang ya, isu yang dibicrakan ni nampak menarik,jadi mau juga saya mencelah..Boleh kan?..Bapa saya orang dari filipina 90 tahun yang lalu.dia datang ke Tawau semasa zaman pemerintahan british dan bekerja dengan kompeni british ,di merotai,Lepas itu kerja dengan British bahagian jabatan perhutanan,jadi Ranger Officer dan Serveyer. Di Merotai,ramai pekerja mereka memang orang bugis,malah tanahnya di sg.imam dijualnya dgn org bugis..Bapa saya dapat kad warganegara pada tahun 1965..dan anak-anaknya tetap saja diketegorikan berbangsa Filipino.Anak-anak bapa saya sudah berpuluh tahun jadi orang Filipino di bumi Sabah.Saya rasa ok jga.Dapat juga kerja dengan Goverment Malaysia..hihihi.TQ Malaysia.TQ Bapa saya.Cukup bertuah lahir di bumi Sabah.TQ Sabah.I Love Sabah.Peace no War...Saya rasa hak bumiputera Sabah tetap milik suku kaum yang nenek moyang mereka mendiami Bumi Sabah sejak dahulu kala( penduduk asal @ asli) dan bukan yang datang ke Sabah sebagai peneroka( membuka@pengasas sesuata petempatan ) dan menjadi penduduk di Sabah ..Bumiputera pada saya adalah kedudukan istimewa etnik Pribumi. Tpi klu bugis mau jadi bumiputera,saya pun mau juga jadi bumiputera...bole ka?..Hihihi..Sekadar luahan perasaan saya saja..hihihi..jangan ada yang terasa ya..maaf banyak2.

Anonymous said...

Saya berbangsa bugis tapi saya telah menetap di Johor dan melanjutkan pelajaran di IPTS namun sukarnya saya mendapatkan pinjaman MARA kerana status bngsa saya. Heran jugak lah sebab ramai kwn sy di semenanjung asal usul adalah bugis & jawa. Namun di surat beranak mereka dicatatkan sbgai melayu. Memang saya terasa di anak tirikan. Walhal kebanyakan penyokong BN adalah kebanyakan kaum bugis Sabah. Mohon keadilan dilakukan!

Anonymous said...

Sukung...ulun taka

Anonymous said...

Manong manong...

MizButterfly said...

Mesti ko ni kacukan tidung kan. Saya suka ayat ko. Low profile n tidak berlagak. Macam ulun pagun juga bah.

Anonymous said...

Sa tda setuju krna mmg tda layak,dorg mmg teda hak,ini bkn negara diorg.kdmr brhak krana kami mmg teda tmpt lain selain di sabah,tanah tumah darah kami.tda la dorg menjadi warga negara tp menjadi prebumi sabah tda wajar,krna semua pun tau org bugis punya tempat di mana.mesti la di seluwasi indonesia.

Anonymous said...

Tdak setujuh sama sekali...

Anonymous said...

Bugis negara nya indonesia,kdmr mmg di sabah,teda tmpt lain sdh,sabah tanah tumpah darah kami.brsyukur la bnyk bngsa dorg kaya raya cne krna ke bijakan dorg,jngn nak melabih labih pula.di semenanjung lain sabah lain.klu trunggin nak jadi bumiputra p la semenanjung,krna sa najip sdh kasi iktraf bugis,krna dia pun bugis jg.sabah jngn di kasi ikut2.

Anonymous said...

Wow hangat sekali tajuknya dan komen komen dan kutuk mengutuk tahap tinggi dari suku bugis asal pulau sulawesi... "BUGIS SABAH" (tuntut hak bumiputera Sabah) sehingga mempertikaikan sebahagian hak bumiputera SABAH siap dengan cakap asal dari Kalimantan.
Ini anak jati peribumi Sabah mau cerita, beragama Islam tidak minum dan mabuk, banyak sudah saya dengar cerita dari mulut suku bugis tentang tuntut hak bumiputera dari kedai kopi ( Kedai Bohong kalau di Tawau terkenal sekali) pejabat kerajaan dan swasta, bilik mesyuarat persatuan sehingga dalam bilik tidur.
Ini pandangan dan pendapat saya selaku salah satu anak eknik suku DAYAK Pulau Borneo ( Sabah, Sarawak, Kalimanatan dan Negara Brunei)
1. Kami masyarakat Bumiputera dan Peribumi Sabah merupakan anak jati sebenar Borneo yang terbahagi kepada 4 bahagian dalam 3 negara, maka jangan hairan kenapa suku kami berada di serata Pulau Borneo seperti suku Iban ada di Tawau, Sabah, Sarawak , Seluruh Kalimantan dan sebahagian kawasan di Negara Brunei, termasuk juga suku Murut, suku Tidung dan lainnya banyak bertebaran di seluruh pulau Borneo.
2. Suku eknik Dayak ini tidak terdapat di Pulau Sulawesi kerana Sulawesi tidak bercantum dengan Borneo serta bahasanya jauh sekali.
3. Kenapa di Tanah Malaya dengan Tanah Borneo Utara hak Bumiputera tidak sama walaupun satu negara, menurut Thesis PhD oleh Lee Ong Leong, Sarjana Univerisiti Singapore, mengesahkan kewujudan Mayarakat Bugis di Sabah dalam kajiannya sebelum tahun 1958...ya memang betul tapi anda harus faham beliau bermaksud kewujudan tapi tidak mengiktraf suku bugis sebagai bumiputera kenapa ya?...rujuk bahagia pertama pandangan saya.
4. Kenapa suku Suluk dan Bajau mendapat hak bumiputera. Kerana suku ini merupakan suku awal yang menetap bahagian pantai seluruh negeri Sabah dari Tawau sampai Kudat kalau minta tunjuk kubur nenek moyang mereka yang hampir 11 generasipun masih ada, sesuailah dengan hal mereka, Suku Bugis juga menduduki Sabah mana kubur nenek moyang 11 generasi mereka, ya tak ya adakah? kalau 4 generasi di mana ya tanda kuburnya????? maaf kalau terkasar bahasa.
5. Jangan sesekali menyentuh soal hak Bumiputera serta Pribumi masyarakat Sabah, kerana hanya soal hak Bumiputera dan Peribumi maka akan bangkit seluruh eknik DAYAK dari seluruh Pulau Borneo angkat "Parang Terbang"
6. Anda sepatutnya bersyukur dengan hak selaku Warganegara Malaysia Sabah dapat berkerja, bersekolah, berjawatan tinggi, lebih kaya (cara halal/haram) serta masih berhubungan dengan sanak saudara dari Sulawesi, kami dari eknik DAYAK mahu juga berhubung dengan keluarga di sulawesi tapi tidak ada....kalau di pulau Borneo ini ya sudah pasti ada.
Sebelum itu kaji Sejarah dahulu bagaimana wujudnya perkataan Bangsa Melayu di Tanah Malaya yang beragama Islam. Di Borneo Utara dahulu perkatan Bangsa Melayu tidak wujud yang wujud hanya suku... lihat sejarah pemerintah orang putih di Sabah dan sejarah masuknya Sabah ke dalam Malaysia,salah satu perjanjiannya Sabah berhak mengekalkan undang-undang hak Bumiputera dan Peribuminya

Sekian Terima Kasih,
Anak Jati Suku Eknik Dayak Borneo
Beragama Islam
Tawau, Sabah

Anonymous said...

Apa yg saya faham bugis nie
pembunuh..itu sebab kami tidak suka kamu
bersyukur la kamu .dapat cri makai
d bumi org nie.
kamu pelihara toyol .cari gaduh dgn org
malah meninggi diri tidak semua la
Kamu main koryok itu ja kamu berani
terima la keadaan kamu
kami bumiputera sangat bsabar pada kamu semua..kamu lupa kami pun ada pernah menuai kepala musuh utk dg rumah..

Anonymous said...

Sabar2 saja...

Anonymous said...

Inilah anak pelarian iban yg ada ditawau.. . he.. . Kau ni iban kalimantan kali.. .

Anonymous said...

Kepala bapak kau lah yg ko tuai.. . Cakap mcm org gila... .

Anonymous said...

Syabas melayu bugis tawau teruskan perjuanganmu.. . suku lain xkan tenang melihat pencapaianmu.

Anonymous said...

Parang terbanglah apalah.. . mari cni kita bespot.. Aku pitik lancaumu tu dayak he.. .

Anonymous said...

Kau ni dogo.. pandai pulak merekax cerita.. .

Anonymous said...

Patut lha sabah nie ndak pandai maju. . .Rupanya orang KDM nie bodoh sombong. . .

Anonymous said...

Nampak kamu tu saudara2 ku kdm. Kepada y kaki logop tu, kurang2 kan la mabuk2 tu. Ini ujung bulan ja duit abis pigi kelabing sama logop. Pagi kogutan prestasi kerja pun terjejas,fikiran jadi negatif,leka, malas. Begitu2 ja. Hari ni harinila besok...besok la. Kita mesti berdaya saing, set kita punya goal, majukan ekonomi kita, belajar tinggi2 apa susah ada pinjaman MARA bah untuk bputra..Cemerlang jak loan automatik jd biasiswa...tinguk cina, ada y jual cakoi ja pun buli hantar anak belajar p oversea sebab dia sudah set tu goal untuk simpan duit sejak anak dia masih baby supaya suatu hari nanti anak dia bole menyumbang bakti kepada bangsa dan negara. Dan kamu pula sampai bila lah baru kamu mo majukan diri, masyarakat dan negeri kalau begitu ja way of live kamu. Ndakan mo tunggu sabah ni dikuasai bangsa Asing baru kamu mau tehantuk kepala d dinding..merempat d tanah sendiri. Dan buat saudaraku kdm y prihatin..sampaikan mesej ini kepada saudara2 kdm( semua suku dan etnik) muslim dan non muslim y kaki logop. Ikhlas dari jomo sama kk

Anonymous said...

Itu Bukan bodo sombong. Tapi fight for you right

Anonymous said...

Macam mana mo buat anak?. Ko pitik lancau ko la apa ko rasa.

Anonymous said...

aku nampak cara mudah Bugis Sabah mau jadi Bumiputera ialah kawin dgn Bumiputera Semenanjung....dapat jugak status Bumiputera Malaysia. Sbb tu aku tinguk ramai Pakistan kawin org tempatan, anak2 dapat status Bumiputera automatik.....

Anonymous said...

maaf sekiranya kemon saya ini boleh menyakitkan hati......... orang yang memberi komen komen hendaklah faham akan maksud antara bumiputera dan pribumi.... memang tidak dinafikan bahawa bangsa bugis ini adalah pendatang pada asalnya dan sehinggalah sekara ini masih ada lagi bangsa bugis yang masuk ke sabah untuk bekerja disabah untuk mencari rezeki... persoalannya sekarang apakah perbezaan bangsa bugis yang datang di sabah sebelum merdeka dengan bangsa bangsa lain seperti jawa, tidung, suluk, kokos, iban, bajau dll. mereka juga adalah pendatang disabah ini tetapi diistiraf sebagai bumiputera.... kami bugis yang datang sebelum merdeka malaya dan sabah masuk dalam pembentukan malaysia bukanlah temahak mahu menjadi pribumi tapi kami mahukan keadilan.......memanglah cina tidak boleh menjadi bumiputera sebab mereka bukan berasal dari nusantara dan tidak beragama islam seperti yang termaktub dalam perlembagaam persekutuaan.....

Unknown said...

Tulisan Al azharri lebih kepada satu bentuk persepsi dan bersifat hepotisis yang tdk ada ground fakta sebagai rujukan kukuh ( kecuali dua buah buku yang lebih bersifat tesisi kajian samaada di iktiraf atau tidak selepas melepasi methodalogy kajian, kita tidak tahu.)

2. Proses pengambangan Budaya sesuatu kaum tidak boleh dinafikan, daripada perluasa Majapahit, kesultanan sulu, budaya brodobodar, empayar kampuchea dan sebagainya ada process pengambangan sosio ekonomi sesuatu kaum dari satu tempat kepada stau tempat.

3. Buku tulisan ini lebih kepada mendesak suku kaum manjadi BumiPutra buakan menjadi wargamalaysia yang baik. Kamu harus Faham Bahwa Kewarganegaraan Dan Bumiputra adalah satu status yang berbeza? Contoh di semanjung Malaya Melayu VS. Orang Asli, Siapa BUMIPUTRA

Disabah terbukit dengan macrology fakta dan atifak sejarah yang terdapat di sekitar Nunuk Ragang dan gua madai keujudan status asal, bukan dari sejak Revolosi economi sejarah di ambil kira untuk menjadikan sesuatu kaum tu bertukAR STATUS KEPADA BUMIPUTRA? Sangat mudah membezakan menjadikan Wargnegara dan Menjadi Bumiputra? Tidak semestinya kelahiran di sabah menjadi satu jaminan mendapatkan berstatus Bumiputra, imigrasi beratus tahun dahulu juga bukan satu intipati menajdi kamu sebagai Bumiputra? dan kecuali kamu datang pada sesuatu tempat tanpa ada penduduk lain atau manusia lain, maka pada masa itu kamu baru di panggil perbumi tmpat itu, tapi bukan asal tempat itu.

Unknown said...

Orang yang tulis ni gagal dalam Pengkhususn silang budaya. Patut Bugis Tuntut Melaka Baru ngam!!

Anonymous said...

Kau ni napa badukang sangat. Kau x beza ka asal kaum lain contoh suluk, bajau, tidung, cocos sama taraf juga dgn suku yg kau nafikan. sebab itu thesis kata dtawau suku awal yg ada dsitu.Kalau mau mau dpertikai suku lain pun bukan asal saba tap dapat juga keistimewaan taraf.

Anonymous said...

Jgn banyk cakaplah nusantara is all peribumi.. . kecuali org yg bodoh mcm diatas ni. he.

Anonymous said...

Weii bodoh sondol.. .Dah sah waris sultan mlaka tu digantikan dgn keturunan sultan johor.. . Inilah bangangnya masyarkat dkatakan pribumi sabah ini..

Anonymous said...

Comeonlah.. kalau bugis asal celebes bukan lah jauh sangat smpai kesabah ni, berenang 1 hari pun smpai suda. Apa bezanya asal suku lain.. . Setakat borneo n celebes merupakan 1 tanah yg terpisah, itu pun mau bekira juga ka.. . hehehe.. manyak busuk punya olang Ooww.. .

Anonymous said...

Undangx dsabah ni kena bnyak dperbetlkan.. . Sabah punyai blokx suku yg brlainan.. . Tapi dpt ketua suku mcm kdm ni abis sukux lain dbloknya.. . Tidk mau brsatu.. . Kalau mau tnjuk taring sila dtg ketawau.. . Kita bole buktikan suku mana yg pndtg dsitu.. .

Anonymous said...

Ko buktikan dahulu kdm ni bkn peribumi sabah. Ko tunjuk dlu bukti kdm ada d kalimantan. Ko rakam video percakapan kdm yg ada di kalimantan tu bru samakan dgn kdm di sabah.

Anonymous said...

Kena masuk pkbs dulu then buat surat p pejabat anak negeri. Bru boleh mohon pinjaman mara. Tengok?!! Orang mahu sambung belajar pun susah. Anyway. My grandmother dh smpai sini sebelum 1950 lagi. N my mother lahir 1957 . Ic mak sy pemastautin tetap. Ayah warganera. spttnya mak sy bukan pemastautin pon kan. Ishh! Menyusahkan.. orang mau apply mara loan la.. huh! Ada sapa2 tahu pejabat pkbs daerah sandakan?

Anonymous said...

Pejabat PKBS daerah sandakan d mana??

Anonymous said...

Ahh! Stress

Anonymous said...

PTI tetap PTI. doranglah yang kaki seludup dan merompak.menyusup masuk jadi kakitangan kerajaan, bagi bantuan, bagi ic jemput saudara2 datang naik tongkang.anak2 bugis projek ic ni harus kena hantar pulang. rampas tanah dan semua harta.pulanglah kau pok, teda yang mau kau di sini.

West to East said...

Di Amerika pun banyak Pendatang Luar", apalagi di Malaysia. KDM dan Bugis atau bangsa-bangsa lain kasi maju ini Sabah maaa....siapa berjaya, dialah jagoan. Itu taraf bumiputra tidak menjamin kedudukan dalam masyarakat. Ilmu pengetahuan dan usaha yang gigih serta doa jua yg menentukan. Jadi gua ambil kesempatan ini supaya kalian bersatu dan bukan kutuk mengutuk di antara satu sama lain.
Percaya atau tidak, pasti ada golongan yang sedang mentertawakan perbualan anda yg kebudak-budakan.
Wassalam.

West to East said...

Di Amerika pun banyak Pendatang Luar", apalagi di Malaysia. KDM dan Bugis atau bangsa-bangsa lain kasi maju ini Sabah maaa....siapa berjaya, dialah jagoan. Itu taraf bumiputra tidak menjamin kedudukan dalam masyarakat. Ilmu pengetahuan dan usaha yang gigih serta doa jua yg menentukan. Jadi gua ambil kesempatan ini supaya kalian bersatu dan bukan kutuk mengutuk di antara satu sama lain.
Percaya atau tidak, pasti ada golongan yang sedang mentertawakan perbualan anda yg kebudak-budakan.
Wassalam.

Carles Puyy said...

Ijazah palsu adalah..

Carles Puyy said...

Yalah..bugis sangat lah bah kamu tu,entah APA yang dibangga sangat..bangga dengan putar belitnya Kali..hehe

Malaysian First said...

kamu semua di atas buang masa saja..takde ape pn bole dicapai dengan mndapat hak bumiptra...tapi kalu Bugis di Sabah mau diiktiraf Bumiptra kena jg iktiraf India ngan Cina..faham ka?,...

Malaysian First said...

kamu semua di atas buang masa saja..takde ape pn bole dicapai dengan mndapat hak bumiptra...tapi kalu Bugis di Sabah mau diiktiraf Bumiptra kena jg iktiraf India ngan Cina..faham ka?,...

Malaysian First said...

Kamu semua tak paham..simple je kalu nak Bugis diiktiraf sbgai Bumiptra kena jg iktiraf India n Cina sebgai Bumi jg...sb diorg lagi lama dari Bugis di Sabah...end of case.Wasallam

Anonymous said...

Apa pun pendapat baik dn buruk..bugis tetap asal indon..

anti bugis indo original said...

Bugis semuanys pribuni sulawesi heyyy... Lago

Anonymous said...

Jg mulut mu ya. KDM ada yg beragama Islam dan tuduhan mu itu menyinggung KDM Islam. Mereka nak kata pasal bugis.. Relex saja bro... Yg ptg usaha anda tuk perbaiki ekonomi n terus maju.

Mantad doho... Dusun Muslim

Anonymous said...

Saya anak jati keningau dan ribut greg di keningau berlaku pd tahun 1997. Oh kamu maksudkan kampung ayam kan? Untuk pengetahuan anda kg ayam dihuni oleh warga Filipina dan Indonesia bukannya warga tempatan. Masa tu kayu balak masih banyak dan bnyk pekerja dari dua negara ini. Silap fakta lagi. K bai

ana ogi said...

Sorry bosku...klo sungai asal usul bkn org tidung ka....dàri kalimantan...klo betul2 org sabah itu minokok dan mangkak...yg lin semua pendatang...dri negara jiran...betul ka ini or salah...jngan marah

ana ogi said...

Siapakah yg betul2 org sabah

ana ogi said...

Klo sungai balik kalimantan...sungai kan asal usul dri suku tidung...jgn mrh

ana ogi said...

Cuma minokok dan mangkàk...orginal sabah...pribumi punya orng...klo yg lin serupà lh...murut,kadazan,bugis,banjar dsb...asal usul dri negara jiran

ana ogi said...

Sultan sulu,sultan berunai dan bolongan adalah orang bugis...menurut sejarah

Anonymous said...

AnonymousWednesday, April 04, 2012
Pertama sekali, saya ingin meminta maaf sekiranya tersasul kata dan mencelah. Saya seorang Mukmin yg berbangsa Sungai dan menetap di Sandakan. Saya tidak nafikan Bugis adalah suatu bangsa yg unik dan sgt bdaya saing walaupun bukti sejarah mnyokong Bugis yg cenderung kpd pnipuan dan perlanunan. Isteri sy jg seorg Bugis dr suku Andrikan dan mrupakan seorg cikgu di sebuah sekolah menengah di Sdk.

Bangsa kadazan, dusun dan murut (KDM) sbnrnya mngiktiraf kedtgn Bugis yg dtg stlh 4 generasi blalu. Iaitu, d mn, blakunya asimilasi budaya antara etnik2 d Sabah. Bahasa, ptuturan, budaya scara am nya. Ttp logiknya, bgaimana KDM mahu mnerima Bugis yg ego? Bila KDM sbut Bugis, Bugis terus marah dan terasa seolah2 KDM ini bsifat perkauman. Sbnrnya, Bugis yg cpt terasa dlm hal2 ttentu.

Kalau benar KDM menganak tirikan Bugis, tidak ada lngsung Bugis yg akn menetap di Sabah. Kalu benar KDM ini jht, sudah lama tanah sawit terokaan Bugis kami rmpas smula. Kalau KDM ini jht, sd lama KDM mhalau org2 Bugis kluar dr tanah Borneo. Anak Bugis skrg pun ada yg mjwt jawatan d Sektor Kerajaan.

Sy tidak melihat sbrg mslh dlm sistem kerajaan. Dunia skrg adalah dunia kompetetif, d mn, org yg rajin, cekal, berusaha beserta doa akn mjadi insan yg bjaya.

Mslh ini dtgnya dr Bugis sdri. Belum pun Bugis di ikhtiarkan sbg Bumiputera Sabah, kamu sd buat hidden agenda mau jadi Ketua Menteri dll lg. Bugis harus sdr, kemajuan Bugis d Sabah adalah hasil tolak ansur KDM.

Tahukah kamu? Mngkin ini ada kaitan sdkit sbyk atas faktor ekonomi. Bugis di Sabah yg sd kaya raya masih lg mnghantar duit di Sulawesi. Ini mcacatkan sosio ekonomi pnduduk Sabah dan mcacatkn ptumbuhan ekonomi Malaysia krn tlalu byk RM d salurkan ke luar negara. Ini sm kes dgn jutawan Cina di Sandakan yg cuba mbawa keluar RM ke Hong Kong.

KDM tlh byk mberikn keistimewaan kpd Bugis tmasukla peluang pekerjaan. Jd, jika ingin "bdiri sm tinggi, duduk sm rndah", sdri mau igtla. Jgn tlalu bsikap Racist. Sy ada ramai kwn Bugis dr Suku Bone, Andrikan, Pindrang dll lg. Tp yg sy sdih, bila jumpa bangsa sdri, sy d tglkn bsndirian. Betulka bgitu? Jgn terasa a. Ini pengalaman saya.

Ok sahabat? Sy jujur bckp dlm hal ini. Kalau ada yg tkasar bahasa, sy mminta maaf byk2. Kta masih ada sistem perlembagaan dn undang2. Kalu kta masih berbalah mengenainya dan tidak puas hati, bleh pulang ke Sulawesi. Tp, kami bangsa KDM mau pulang kemana kalu tidak puas hati? hehehe...

Anonymous said...

Org KDM beruntung kerana kebetulan Jesselton atau Api api menjadi pusat pentadbiran penjajah dahulu, tapi Sejarah juga mbuktikan bhw tidak ada org KDM di wilayah pantai timur Sabah khususnya di kawasan Semporna hingga ke Tawau. Sejarah menunjukkan semasa wilayah Tawau masih di bawah kuasa Belanda, DO pertama adalah org Bugis, apabila British ambil alih kuasa di wilayah Tawau daripada Belanda , tidak ada catatan org KDM membuka ini Tawau sebelum kedatangan Belanda dan British. Faktanya KDM hanya ramai di bahagian atas sandakan sahaja. Bilalah perkataan Kadazan mula digunakan? Sebelum perkataan Kadazan digunakan sebenarnya nama Dusun Murut sahaja yg wujud. Nama Kadazan diperkenal oleh Tun Fuad Stephen, adakah kamu sudah baca bukunya yg dicerita oleh Ben Stephen? Makanya kamu kajilah semula sejarah negeri Sabah ini siapa berkuasa di Utara, Selatan, Timur dan Barat dahulu....

Anonymous said...

pribumi / bukan pribumi bukam soal yg pentingg RCI mesti berintegiti hapuskan pemilik kp palsu hingga ke lubang cacing

Anonymous said...

Mau menjatuhkan bugis sabah agakx lah. Mau tau sejarah bugs seluruh nusantara ada sejarahnya.

Anonymous said...

Kamu tengok itu sultan sulu, kamu ingat bukan bugis ka.. Pigi kamu dsulu sana tanya keturunan sultan sulu. Stakat sabah Segala kesultanan semua brkait dgn bugs. Jgn mau tambirangx.

Anonymous said...

Ini orang kdm baru keluar dri dlm utan, mana tau sjarah. Dia ingt dia tu asal org utan kali.Tiada muka nusantara dmuka kamu.. cuba kamu cerminx dulu.

Anonymous said...

Org kdm pun bnyk pndtg. Bnyk yg tiada ic pun.. .Bugs suluk bjau pun pndatang jgk.

Anonymous said...

Cuba kamu tanya itu north borneo dulux. itu pntai timur dorang siap kasi geran tanah lag sma bugis suluk. Dorang lah yg membuka tanahx ladng dn pekan tawau.

Anonymous said...

Stakat yb dtawau tu smua pun ktrunan pndtang.. . Jgn mau tembirang.

Anonymous said...

Kau ni sembang jak lebih. Cuba kau cermin muka kau ada iras ka orang nusantara.. . Asal keturunan kamu pun bukan nusantara.. . Tamadun kamu lagi mundur.

Anonymous said...

dua perkara yg berbeza ..

warganegara dan Bumiputera .
maksud warganegara itu ada sedikit perbezaan dengan maksud Bumiputera .

Warganegara , ialah sesiapa sahaja yg lahir di dalam Malaysia , atau rakyat asing yg telah tinggal cukup tempoh syarat di malaysia dan memohon status Kewarganegaraan, dengan niat tidak mahu balik lagi kenegara asal sehingga mati . dengan status ini maka ia telah diakui sebagai rakyat Negara Malaysia .

Bumiputera , ialah orang asal, penduduk asli sesebuah negeri atau negara , Bumiputera mempunyai beberapa hak keistimewaan sebagai tanda penghormatan dan penghargaan kepada mereka ,

Isu yg timbul ialah, Bugis mahu diiktiraf sebagai Bumiputera ! bermakna Bugis mahu diiktraf sebagai penduduk asal , penduduk asli sabah , ????

Bugis disabah punya 3 gelombang atau peringkat, peringkat pertama atau gelombang pertama ialah Bugis yg datang kesabah sebelum merdeka , iaitu sebelum tahun 1963 , Bugis ini sudah diiktiraf sebagai warganegara ,

gelombang kedua Bugis , ialah mareka yg datang selepas merdeka ,
kebanyakan mereka ini sudah mendapat IC , sudah membina kehidupan disabah , malah ramai yg sudah mendapat status warganegara .

gelombang ketiga Bugis ialah merek ayg masuk sabah dalam 10 atau 15 tahun, malah ada yg baru 3, 5 tahun , mereka ini dikategorikan sebagai pendatang haram , mereka masuk secara haram , kesana sini tanpa sebarang dokumen , kalau ada pun dokumen atau IC ianya didapati seara haram ,

Bumiputera ? antara Bugis gelombang pertama dan Bugis gelombang ketiga , kesemua mereka mahu dikategorikan sebagai Bumiputera, lojik kah ? tinggal disabah baru 5 tahun mahu diiktiraf sebagai Bumiputera ? status Warganegara pun bukan , inika pula mahu status Bumiputera !
macamana mahu jadi Bumiputera kalau warganegara pun bukan ? Warganegara tidak semestinya Bumiputera , tetapi setiap Bumiputera adalah Warganegara .

Anonymous said...

Saya cadangkan semoga Suku Kaum Bugis Di Sabah, tubuhkan Persatuan Anak-Anak Bugis Sabah dan Malaysia.munkin suara tuan-tuan akan didengari....

Anonymous said...

asalamukalaikum...........

bagus hidup dalam kedamaian jangan menindas dan jangan tertindas biar kamu terus melihat di atas jangan melihat di bawah pelihara ahlak dan hiduplah sebagai manusia yang berpendiri teguh.

Anonymous said...

Cam mana nak iktiraf sbg bumiputera sedangkan 10 adalah bugis asal. 90 bugis lagy indonesia yang bru dapat ic ?kamu paham ke tak maksud bumiputera ne.

Anonymous said...

orang bugis ni mengaku melayu masa senang ja..

Jade 76 said...

Sejarah Kedatangan & Campur Tangan Bugis Di Tanah Melayu.

Bugis memainkan peranan yang penting dalam sejarah di Tanah Melayu. Mereka terlibat secara langsung atau tidak langsung di dalam politik dan perbalahan negeri-negeri Melayu ketika itu, terutama sekali negeri Johor. Ia bermula apabila Daeng Loklok INGIN MEMERINTAH Johor tetapi tidak dipersetujui oleh pemerintah negeri Johor Riau Lingga ketika itu, iaitu Raja Kechil. Ini menyebabkan Daeng Loklok atau Bendahara Husain meminta bantuan Raja-Raja Bugis untuk MENUMPASKAN Raja Kechil. Bermula dari sinilah campur tangan Bugis di Tanah Melayu. Malah,Raja Ali, anak Daeng Chelak, Raja Lumu, dinobatkan sebagai Sultan Selangor pertama.

Anonymous said...

Pada pendapat saya, isu perkauman di negeri Sabah ini sebenarnya hanya berlaku pada sebilangan kecil kaum tertentu sahaja ( jika ada ) dan mungkin juga sengaja diperbesarkan. Buktinya. terdapat lebih daripada 30 etnik pribumi yang ada di negeri bertuah ini tetapi masih boleh duduk sebumbung sejak dari zaman sebelum merdeka lagi, berkongsi hasil pribumi yang sama. Sebab itulah terdapat pelbagai etnik pribumi yang ada di Sabah. Ini kerana mereka tahu dan menjaga HAK masing-masing tanpa menganggu gugat hak, kepercayaan dan adat resam etnik pribumi lain. Cuma terdapat segelintir 'kulat' ( lebih elok berbanding perkataan kudis ) yang mempunyai "agenda tersendiri" sebagai batu loncatan untuk memecah belahkan perpaduan etnik di negeri ini. Wallahualam.

firdaus pari said...

Salam saudara. Ya saya faham maksud saudara . Stelah saya keluar dari kelompok buginese komuniti saya di tawau, sewaktu zaman university sehinggalah sekarang bekerja di lapangan, berpindah randah dari sandakan ke kk, saya diterima oleh kawan2 KDM saya dengan baik sekali. Saya mempunyai sahabat2 Dari KDM yg amat rapat dan saya tidak mempunyai masalah juga dengan mereka. Bangsa Bugis harus banyak2 bersyukur kerana kesusahan hidup di kampung halaman di sulsel lah nenek moyang kita berhijrah ke sini... kini, kehidupan kita sudah baik dan selesa , rumah dan kereta besar. Kehidupan kita lebih mewah jika ingin dibanding dengan penduduk asal KDM dan lain2 di sabah... kita jgn jadi seperti penjajah inggeris dan belanda lah pulak yg tamak, sehingga bangsa asal pula tertindas. Syukur lah sama Allah taala dan amalkan kesederhanaan... jangan lah kita bermotif kan politik merebut ketua menteri pula... hehehe

firdaus pari said...

Bugis, dusun dan KDM, tausug, melayu, tidung, iban dan bidayuh, bajau, idaan, dll semua pun come from ethnicity yg sama iaitu AUSTRANESIA... hahaha apa mau bising pasal suku dan kaum ni... tiada lah suku kaum yg lebih hebat di atas suku kaum yg lain bah... saya bugis, tapi ramai kawan rapat dari dusun, kadazan dan murut, bajau dan suluk, sungai dan iban... oke 2 saja bah... cuma kepada sebangsa sama saya, kita cukup bersyukur lah dengan kehidupan kita nie.. jangan lah tuntut yg bukan hak milik kita pula. Saya tahu dah ramai orang kita sudah jadi guru, doktor, jurutera, akauntan dan ramai profesional2 lagi. Memang sukar mendapatkan hak2 keistimewaan bumiputra seperti milikan tanah, biasiswa dll.. saya juga mengalami pengalam sebegitu. Malah, setelah menjadi jurutera pun, tidak dapat bekerja di syarikat GLC dan kerajaan , atas faktor suku bugis. Tapi tidak mengapa... kan rezeki dari Allah swt... jadi kita bersyukur dan kerja keras sahaja...

Anonymous said...

Nusantara terpisah negara oleh perjanjian ingris--belanda......sampai sekarang pun batas m'sia Ind'sia kurang jelas akibat ingris--belanda pun masing2 tidak sefaham dalam hal ini.

Anonymous said...

bumiputra sabah adalah hak anak negeri ini,suda termaktub suku kaum yang menjadi bumiputra di sabah,apa hak bangsa bugis mau mendapat hak bumiputra,sudahlah banyak yang mendapat kewarganegaraan,bangsa tidak tahu bersyukur, hidup dan makan di negeri orang tanpa digangu oleh bangsa bumiputra

freddie said...

Betul tu bro kbnyakan pti bh yg buat sejarah sendiri malah di tokok tambah lgi puik sehinga warga2 dorg yg lain pg copy pase dn di sebarkan cerita2 karut menyampah btul!!

MOHD SHAHRUDDIN said...

tak kira apabangsa pun kalau dia beragama islam..kita wajib bersatu2 padu
Allah tdak kepada bangsa tersebut ..tapi ALLAH LIHAT KEPADA IMAN DAN TAQWA

Sharazmi said...

Bumiputera atau dalam istilah Englishnya berbunyi indigenous peoples bermaksud orang asal sesuatu kawasan. Orang asal ini adalah unik. Maksud unik ini pula ialah penduduk asal yang tidak terdapat di tempat lain. Contohnya, orang Iban tidak diiktiraf sebagai Bumiputera di Sabah dan begitu juga orang Kadazan Dusun juga tidak diiktiraf sebagi bumiputera di Sarawak. Pendek kata, orang Bugis bukan orang asal di Sabah. Maka kerana itu kerajaan Sabah tidak mengiktiraf mereka sebagai Bumiputera Sabah. Perkara tentang Bumiputera Sabah ini dijamin dalam perjanjian 20 Perkara semasa Sabah, Sarawak, Singapore dan Malaya bergabung membentuk Malaysia.

Anonymous said...

salam semuanya apapun komen diatas kami tetap bangga jadi BUGIS,yng dikenali seantero,hanya yang buta sejarah saja tidak tau,oleh itu teruskan kehidupan yng rajin tampa mempedulakn komen yng negatip,kerna saya tau suku bugis cukup pandai berniaga

nandes beatboxer said...

bugis sial balik indon la.

nandes beatboxer said...

fuck la kau bugis sial.. balik indon la pukimak..

Anonymous said...

Ditawau tu ketua kampung pertama adalah org bugis.. Capa cakap bugis bukan tempatan sabah.. . sejarah bugis d sabah ada d twu. Tapak maajid lama bandar twu dn sekitarnya dmiliki ole org bugis.. Mau halau org bugis halau la d twu tu..

Anonymous said...

Ala org kdm pun ramai yg dari indon sana tiada ic pun.. Mau lawan bugis sila dtg ke twu jgn sembang kencang tapi macm siput babi..

Anonymous said...

Jgn la jeles ngan suku bugis.. Tengok suku bugis naik mcm jadi cacing kepanasan suda kamu

Anonymous said...

Bugis x pernah pun kacau bangsa kau la bodoh.. Ko dengki lagi ada.. .

Anonymous said...

Sabah merdeka pada tarikh 31 Ogos 1963 & Persekutuan Malaysia terbentuk pada tarikh 16 September 1963.

rock bah said...

mcm mna mau iktiraf bugis klu d skolah ja kdm dan bugis sllu brgaduh msti bugis pnya hal dluan tlampau isap batu

Anonymous said...

Hai.. anda sihat smua ka hari ni? 😊

Anonymous said...

Soal pengiktirafan status bumiputera tidak boleh di gubal sesuka hati walaupun bukti sejarah itu ada.. Seharusnya menyelidiki dahulu suku bugis, suluk, atau apa shj suku itu majoriti menetap dimana.. Bugis majoriti di Sabah atau di indonesia.. Majoriti suluk di Sabah atau filipina.. Untuk mendapatkan status bumiputera harus melihat majoriti latar belakang bangsa tersebut. Jika bugis inginkn status bumiputera di Sabah apa pula status mereka di Indonesia.. Proses ini perlu melalui antara 2 negara.. Jika mahukan status warganegara.. Mgkn boleh pertimbangkn kepada suku bugis mengikut butir2 diri mereka sbgai contoh.. Lahir di Sabah atau menetap di Sabah selama melebihi 20 thun.. Namun jika inginkn status bumiputera.. Perjanjian 2 negara harus di buat untuk memberikan hak yg sama pula kepada bumiputera Sabah untuk diberi status bumiputera di indonesia. Jika itu di setujui.. Maka undi rakyat bertaraf bumiputera perlu dilakukan samada membenarkan bugis mendapat status bumiputera atau tidak. Sekian dri saya hamba Allah memberikan pandangan..

perpaduan said...

Terlebih dahulu saya memohon maaf sekiranya komen saya ini menyinggung mana-mana pihak.

Saya adalah legasi etnik bajau yang terawal di Tawau. Cerita yang telah diturunkan dari nenek moyang kepada datuk dan seterusnya kepada arwah ayah yang lahir pada tahun 1928 yang mana saya sekarang sedang mendokumenkannya untuk tatapan generasi akan datang menyatakan bahawa etnik bajau telah mendiami kuala sungai Tawau (Peta 1875 dikenali Badjao River), cumanya mereka tidak melibatkan diri dengan hal-hal pentadbiran, terutamanya era British kerana tidak mahu dijajah. Semangat ini juga adalah sama dengan semangat etnik bajau yang ada di Umadal yang enggan bekerjasama dengan pihak British untuk membuka Daerah Semporna kerana beranggapan kawasan ini adalah milik etnik bajau. So, tak perlu ikut telunjuk mereka yang menjajah, yang akhirnya mencetuskan peperangan British dengan Bajau Umadal (Oumarele) pada Tahun 1873-1875 dimana pihak British terpaksa membuka Daerah Semporna dengan bantuan Bajau Simunul, Filipina. Sebab itulah juga Kampung Simunul wujud pada Tahun 1878 dipinggir Pekan Semporna hingga ke hari ini. Pada masa ini juga etnik Suluk telah berada di Tawau. Ok, berbalik kepada penempatan awal etnik bajau di kuala sungai Tawau (Badjao River), mereka adalah nelayan, bercucuk tanam di pinggir Sungai Tawau dan kemudian diikuti oleh kedatangan orang Tidung dari Kalabakan dimana tidak lama kemudian barulah imigran cina mendarat dan membuka penempatan di pinggir persisiran kuala sungai Tawau (Badjao River) dan masa itu juga tibalah seorang peniaga etnik Bugis (kelompok kecil) dan telah bersama-sama masyarakat tempatan kerana sebenarnya etnik-etnik di kawasan segitiga karang ini adalah telah hidup bersama-sama sebelum era penjajahan lagi. Kini turunan etnik kelompok kecil Bugis ini telah tidak mengamalkan sepertimana cara etnik Bugis yang di Sulawesi. Mereka menggelarkan diri mereka sebagai Rumpun Melayu Bugis (Kelompok kecil sahaja) dan saangat berbeza dengan etnik Bugis yang datang era 50an hingga selepas Sabah menyertai Malaysia.
Pakcik saya juga yang kini berusia 85 tahun mengesahkan bahawa etnik-etnik lain selain dari bajau, tidung dan cina yang mendiami Tawau sangat sedikit bilangannya terutamanya sekitar tahun 1946 dan sebelumnya. Ini adalah fakta orang yang masih hidup dan masih meninggalkan jejak.

Kesimpulannya
Mohon sesiapa sahaja yang menulis mengenai sejarah Tawau agar jangan seolah olah menafikan kewujudan awal etnik bajau kerana walaupun mereka ini bukan lagi kaum majoriti pada hari ini sepertimana sebelum penjajahan British.
Sekali lagi saya memohon maaf sekiranya saya telah menyinggung sesiapa, Cuma saya nak tegaskan bahawa etnik bajau adalah salah satu etnik yang terawal di Tawau. Jika tuan/puan menjejak faktanya rujuklah etnik ini yang ada di Pulau Sebatik, Tawau.

mohd rhb said...

Babi la kau sana.. Tunjuk mka ko la klu berani

Anonymous said...

SelangoR pon tak mahu Bugis Sabah dan Bugis Indon.

Tolong hantar balik pilak2 kurang ajar tak tahu hormat budaya tempatan ni semua.

Dasar Pilak! Bugis Babi!

«Oldest ‹Older   201 – 373 of 373   Newer› Newest»

Post a Comment

Blog Archive

Dilema Melayu Sabah

Buku Penulis

Buku Tun Mahathir

Bakal Diterbitkan