AGENDA KHAS

on Tuesday, December 16

1. DI Semenanjung Tanah Melayu di mana-mana kita pergi akan sangat mudah untuk bersolat. Di semua Hentian Lebuhraya, di semua pasaraya Giant, Carefore, Tesco semuanya disediakan Surau untuk kemudahan bersolat.

2. Penulis terkenang Masjid di dalam Pasaraya Kotaraya di Johor Bahru, ketika penulis masih belajar di JB ( 95-97 ), di situlah di tengah-tengah pasaraya di tingkat satu dan di ruang bawah diadakan Solat Jumaat.

3. Begitu juga jika kita berkesempatan ke Masjidil Haram kota Makkah , di celah-celah hotel lama masih ada musallah/ surau kecil untuk peniaga beribadah.

4. Di Singapura masjidnya serupa jugalah dengan di Malaysia, perbezaannya hanya azan hanya di dalam majid saja, tidak dibenar corongnya menghadap keluar kerana kononnya mengganggu orang lain.

5. Di negara kita, penulis teringat dalam satu mesyuarat penduduk di sebuah petempatan di KL baru-baru ini. Pengerusi Surau seorang guru memanggil mesyuarat dengan hanya satu Agenda: iaitu Larangan corong pembesar suara digunakan kerana azan mengganggu lena orang di situ.

6. Yang membawa usul itu Pengerusi Penduduk ahli PKR, penulis membantah permintaan kerana hal-ehwal agama Islam tiada hak orang bukan Islam melarang. Dia memberitahu dia didesak kerana semua AJK penduduk bukan Islam kecuali dia seorang saja.

7. Seorang ahli Tabligh juga tidak bersetuju kerana maksud tersirat azan itu sungguh besar makna dan tujuannya dalam Islam, bukan saja-saja melaungkannya.

8. Seorang jemaah PAS juga bersetuju dengan penulis supaya diteruskan azan walau apa pun.

9. Malangnya, beberapa hari kemudian sehinggalah ke hari ini pembesar suara sudah tidak digunakan lagi. Alasan Pengerusi penduduk yg juga ahli PKR itu ialah orang Bukan Islam juga membayar yuran penyelenggaraan , maka dia juga ada hak ke atas bangunan surau dan air yang digunakan.

10. Inilah perkara yg perlu kita perbaiki. bagaimana idea anda?

21 Komen:

yatie hussin said...

syabas untuk semua penyokong pkr. azan yang dimuliakan pun tak boleh diperdengarkan umum sekarang. teruskan mengundi pakatan pembangkang. akhirnya Malaysia bukan lagi negara Islam. masa tu penyesalan dah tak berguna lagi.

Sedingin Salju said...

Ha itulah. Mereka cuba menghalang suara azan daripada berkumandang di udara dengan alasan yang gila.

Anonymous said...

nampaknye...takde ape yg menguntungkan bg pakatan memerintah...

bekas ahli pkr

Anonymous said...

betul..mmg takde yg menguntungkan..

zealforce

Panglima Perang Cyber said...

mereka memang nak cabar maruah kita...jangan sampai ada pendekar melayu mengamuk mencari siapa petualang menghalang azan tersebut !

jika tidak usir sahaja jika tak sedia menghormati azan walau di kawasan anda sendiri tinggal.

kerana anda wahai non muslim berada di tanah Malaysia yang beragama rasmikan Islam.

Azan dilaungkan bukan jam 3 pagi..tapi jam 6 pagi..ketika ramai juga bangsa cina india turut bergegas ke tempat kerja..

tolong hormati atau anda yang melarang azan akan menerima padahnya nanti..

elakkan 13 mei 1969 berulang kerana anda wahai non muslim yang mulakan.

saya sudah info team BPN dan mereka pasti memandang serius isu azan dihalang ini..

Tahniah tuan blog atas pendedahan ini.

Kita akan lawan habis habisan...


salam perjuangan.

p/s : maaf lama tak ziarah..ada musibah di kg..baru kembali ke kota kelmarin.

reez said...

susah gak mcmni kan..

adu pd pihak berkuasa atau jawatankuasa surau kene buat keputusan samada sumbangan @ penyelenggaraan org PKR tu perlu dihentikan atau tidak..

Apai Ngelai said...

Salam,

Inilah wajah pembangkang PKR yang sebenar.. Untuk pengetahuan, satu hari nanti PKR akan menjadi parti ayng memperjuangkan semua dasar-dasar DAP.

Islam di selangor hendak diliberalkan.

Agama kita lah yang mengangkat mertabat kita.. Tetapi PKR tidak yakin dengannya dan sekarang terpaksa menjilat ludah sendiri di atas kasut DAP. Siapa yang suruh cakap mengatakan Malaysia ini bukan orang Islam yang punya?

Kiamat sudah hampir. Ya'jud dan Ma'jud hanya menunggu detiknya azan tidak berbunyi lagi sebelum keluar meratah mana-mana kehidupan di dunia ini. PKR dan Anwarlah yang kena dipertanggungjawabkan!

odieneology said...

tu la kelebihan bila PR yg memerintah. hak2 islam dan melayu dinafikan demi menjaga hati bangsa dan agama laen semata2 untuk meraih undi. ingat ni akedemi fantasia ke nak mintak undi kesian???

Kamarul Irzuan said...

Bagi yang mengetahui, kepentingan azan maka sudah tentu tidak sekali membantah laungannya.

Tahukah kita bahawa azan tidak pernah berhenti walaupun sesaat di muka bumi ini? setiap saat laungan azan sentiasa berkemandang, sentiasa disambut dan sambung disetiao tempat sebaik sahaja sampai petunjuk masa cahaya matahari ditempat tersebut..maka kebesaran Allah setiap saat dilaungkan oleh umat manusia sebagai hambaNya.

Usaha menghentikan azan adalah usaha yang sangat jahat, bagai memutus siar Islam dan keAgungan Allah.

Teringat kata kata tok guru lama-lama, bahawa dajjal hanya akan keluar selepas tiada lagi suara azan berkumandang...wallahualam

Anak Melayu said...

azan itu syiar islam...
kenapa ia mesti dihalang???.....biadap sungguh kafir harbi kini......wahai melayu PKR.....apakah hati anda semua sudah buta hingga agama suci diketepikan.....jangan lah jadi manusia gila kuasa gila pankat......
ini memang tak patut.......
teruskan berjuang wahai pejuang islam..........
islam agama suci yang mesti dipertahankan....
selamat berjuang BPN.....
pertahankan agama kita ini......

Anak Melayu said...

azan itu syiar islam...
kenapa ia mesti dihalang???.....biadap sungguh kafir harbi kini......wahai melayu PKR.....apakah hati anda semua sudah buta hingga agama suci diketepikan.....jangan lah jadi manusia gila kuasa gila pankat......
ini memang tak patut.......
teruskan berjuang wahai pejuang islam..........
islam agama suci yang mesti dipertahankan....
selamat berjuang BPN.....
pertahankan agama kita ini......

pmukm (Anak Melayu)

Kumbang said...

kenapa nak jadi seperti singapura?
dulu zaman Tun ada tuntutan sebegini?

Keluar anwar dari penjara semua sudah jadi sensitif....

dulu 20 tahun bawah tun tak pernah pun sensitif...

anwar punca semuanya!!!

azreen said...

kita ditekan dibumi sendiri..tetapi masih ramai org melayu yg agamanya islam yang tidak sedar dgn perkara ini..buta dan pekak kah mereka? malah tangan-tangan dan tindak tanduk mereka lah yang secara perlahan menghancurkan agama Allah..

Mohd Norizzuan said...

"dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung"

sumandak bayu said...

Salam Bro,

Syabas atas pendedahan perkara ini...ada dua perkara yang man ingin sentuh dan jadikan semua pengunjung blog bro berfikir sejenak...

1. Antara keputusan AJK dan agama mana yang lebih penting?
2. Patutkah agama dipolitikkan?

JIka perkara diatas ni dapat di jawab sah kita akan dapat menjawab perakara yang berlaku di KL ni....

Man nak bawa cara hidup orang Sabah walaupun taman perumahan tersebut didominasi orang bukan Melayu/ Islam namun corong suara sama ada masjid atau surau tak pernah dibuat macam kat KL ni.... HIDUP harmonis lagi .... masing2 menghormati agama yang dianuti....

Ape nak jadi dengan bangsa kita kalo dah agama sendiri tak dapat dipertahankan.... hanya disebabkan suara minoriti terpaksa akur dengan keputusan....nak jadi macam Iraq kot.....

Pejuang Bangsa said...

itulah benda ini tidak pernah berlaku pada masa BN memerintah ..Pakatan rakyat memerintah mcm2 jadi .

harap semua org islam sedar semua ini,jgn lagi tertipu oleh pemimpin politik pembangkang spt teresa kok yg telah mempermainkan islam

Sedingin Salju said...

Ha, rumah saya, belakangnya mesjid. Siapa yang halang azan tu, orang takdak otak.

masa saya kerja kilang dulu, saya hampir terlewat kerana jam rosak. Tetapi, dek kerana azan yang mulia ini saya terjaga. Azan juga boleh memberitahu waktu semasa apabila jam mati. Siapa yang menghalang bunyi azan harus diperangi.

Ahmad Zolfi Bin Mohd Yusoff said...

Pengerusi surau mana yang lemah tu ekk...elok letak jawatan je.
Nasib baik kami di Pulau Pinang tak diperbuat begitu.
Antara Lim Guan Eng dengan Kho Tsu Koon nampaknya Lim Guan Eng lebih menghormati agama dan budaya kita.
Bila agaknya Melayu Islam dapat kembali memerintah Pulau Pinang..dah lama sangat dah....lebih 50 tahun depa memerintah...sedih..

Sedingin Salju said...

Itu Ah Pek takkan dia nak buat kot, itu ah pek buat lain, bukaq pusat disko, pap, menari jalanan, ha tulah dia buat.

semut said...

kalau lah ianya benar..
sungguh lemah dan dayus ajk2 masjid tersebut..
Hanya kerana desakkan orang kafir harbi mereka dah sanggup untuk menggadai kesucian agama Islam..
Tahniah kepada pengundi PKR!! Anda semua telah memusuhi Agama Sendiri..
Sungguh menyedihkan apabila orng Islam sendiri mengkhianati Islam.. Tunggulah balasn dari Yang Maha Esa.. Nauzubillah....

adzroy said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Blog Archive

Dilema Melayu Sabah

Buku Penulis

Buku Tun Mahathir

Bakal Diterbitkan